카를로스 소라(Carlos Saura)의 무용영화 표현기법 연구 -안토니오 가데즈의 <카르멘>을 중심으로
분야
예체능 > 무용
저자
김현옥 ( Hyon Ok Kim )
발행기관
무용역사기록학회
간행물정보
한국무용기록학회지 2012년, 제26권 23~52페이지(총30페이지)
파일형식
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    국문초록
    <카르멘>은 스페인의 영화감독 카를로스 소라(Carlos Saura)와 스페인의 대표적인 안무가이며, 플라멩고 무용수, 안토니오 가데즈(Antonio Gades)가 협력하여 비제의 오페라의 이야기를 플라멩고 무용과 음악을 핵심적인 요소로 사용한 무용영화이다. 일상생활의 표현을 수용하여 현실과 상상의 세계를 넘나드는 형식으로 플라멩고 무용을 세계적으로 알리고 대중화 하는데 크게 공헌하였다. 본 논문은 <카르멘>의 영화 표현기법에 관한 연구이다. 카를로스 소라와 안토니오 가데즈의 예술세계와 무용영화 협력 작업에 관하여 이론적 연구와 카메라의 표현기법, 현실과 상상의 병치기법을 연구하였다. 카메라의 표현은 장면별, 기법별로 분석하였고 현실과 상상의 병치는 거울을 활용한 기법과 실제와 그림자의 대비에 관하여 연구 하였다. 카메라는 장면별 특성을 살려 관객을 상상의 세계로 끌어들이는 흡입력, 에너지를 증폭시키는 역동성, 심리적 분위기 표출, 사건의 전개를 그려내며 무용수의 전신, 발, 얼굴 클로즈-업을 조합하여 무용의 육체감을 관객에게 전달해준다. 음악 리듬의 템포, 강약, 무용의 방향감이 카메라의움직임에 연관되어 있다. 거울을 통한 현실과 상상의 병치는 내면적 심리를 반영, 공간의 다면적구성, 그리고 공간의 변화와 확장을 가져다준다. 그림자와 실제 무용수의 관계로도 나타나 긴장감, 환상과 마술을 창조하였다. <카르멘>은 무용의 매체로서의 특징을 잘 포착하여 카메라의 기법을 통한 현실과 상상을 병치하는 영화적 표현으로 소통의 힘을 강화시켰다.
    영문초록
    Carmen is a 1983 film adaptation of the novel Carmen by Prosper Merimee, using music from the opera Carmen by Georges Bizet. It was directed and choreographed in the flamenco style by film director Carlos Saura and dancer choreographer Antonio Gades It is the second part of Saura`s flamenco trilogy. Antonio Gades is featured as the director/choreographer of a dance company in contemporary Spain who finds the perfect woman to be his leading lady in a production of Carmen set to Bizet`s operatic score. Dance film uses flamenco dance as narration and drew a parallel between members of a dance company and the characters they depict in a flamenco-ballet version of Carlos Saura blends the emotions of the dancers in their real lives into their dancing in the performance, which brings to life the lines between passionate illusion and real life become intricately entwined. It manages meditation on the nature of dance and the relationship between reality and art. The study explores cinematic expression of juxtaposition of real and imagery through camera movement, which is stylized and atmospheric. Real and imagery is depicted by using mirror mainly, and by juxtaposing shadow which is illusion and real dancers. Saura`s use of space is the whirling, boot-stamping flamenco is attentive to the geometry of the surroundings and the manner in which space expands: two-way mirrors, curtains, shades, and prison doors frame and extend his filmic canvas. Saura constructs a natural rhythm for the proceedings: frenetic energy and vibrant motion are juxtaposed with stillness and silence.
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