한국교회 예배의 현주소와 그 발전적 미래 모색
분야
인문과학 > 종교학
저자
김순환 ( Soon Whan Kim )
발행기관
한국복음주의신학회
간행물정보
성경과 신학 2012년, 제63권 27~54페이지(총28페이지)
파일형식
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    국문초록
    한국교회의 오늘의 예배 현황을 긍정적, 부정적 측면에서 살펴보고 그 가운데서 더 나은 대안을 찾는 일은 한국교회의 지속적인 성장을 위해서 중요하다. 오늘날 흔히 발견되는 설교 중심, 찬양 중심 등의 자유로운 형식의 예배현상은 다양성과 예배 참여도의 제고라는 면에서 긍정적 측면도 있지만 자칫예배의 정체성 상실의 문제 또한 안고 있다. 또 최근에 나타난 예배의 전통회복 운동은 정체성 회복을 위한 좋은 근거이기는 하지만 과거의 예배 행습을 맥락의 고려 없이 무비판적으로 따르거나 복원하는 것은 오늘의 현실에 부적절하며 이들에 대한 검토를 통해 오늘을 위한 적용 노력이 수반되어야 한다. 또한 오늘날 교회들이 예배에 열심히 모이는 것은 긍정적이기도 하지만 자칫 예배라는 의식 자체에 신앙의 모든 의미를 부여하는 경우 삶의 현장과 분리되는 부정적 결과를 가져온다. 이런 인식 속에서 몇 가지 제안을 하자면 한국교회 예배는 어느 특정 시기가 아닌, 통시적 예배 전통을 살펴 그속에서 나온 지혜와 장치들을 통해 예배 정체성 확립에 노력해야 한다. 또한 예배는 정태적 신학에 머물러 있지 말고 오늘을 위한 예배가 되기 위한 상황적 변용 노력을 계속해야 한다. 더 나아가서 예배는 의식 자체로 만족하지 말고 삶과의 연계성 강화, 즉 교회 공동체 자체의 일치를 기반으로 대사회적 관심과 봉사를 통해 예배와 삶이 상호 발전적 양식으로 나아가야 할 것이다.
    영문초록
    Worship is a central act of the Christian Church since the ultimate goal of all the faithfuls and creatures is to worship God in their lives and existence. In the face of the current negative evaluation of and even attacks against the Korean churches, it is significant to reconsider their worship above all because if it has been properly located in Christian spirituality so far, such hostile environment would have been much minimized. For the reorientation or better location of the Korean worship, the following critical points should be reflected. First, the sermon centered worship and praise centered worship widely common today are, while positive in promoting participation of the people in worship by its free and convenient style on the one hand, they may be lacking in identity of Christian worship on the other hand due to the failure of covering the gospel in balanced fashion. Second, while the current liturgical renewal movement may be a good phenomenon for recovery of the Christian worship since it helps bring up newly its foundational identity examined and refined throughout the Christian history, it may not be proper when they are uncritically applied to the current worships facing the radical changes in communication paradigm. From this awareness, there may be several proposals for today`s or future worship. First, the Korean churches should make serious efforts to recover and reaffirm the identity of worship especially by relying to the wisdoms or practices embedded in the rich liturgical tradition through ``diachronic approach``, which is not confined to a particular age but found in the whole periods represented by the earliest, reformation, and contemporary periods. Second, the Church should not stay in static idea on worship theology but try to adapt herself to the current new socio-cultural and technical environment. Third, the churches should not be satisfied only with pacifying the congregation in rituals but also proceed to more close relationship with the society in care and service, which may culminate in completeness of worship.
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