복음주의관점에서 본 WCC의 타종교 입장에 대한 비평적 고찰
분야
인문과학 > 종교학
저자
김승호 ( Seung Ho Kim )
발행기관
한국복음주의신학회
간행물정보
성경과 신학 2012년, 제64권 89~112쪽(총24쪽)
파일형식
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    국문초록
    복음주의교회는 역사적으로 타 종교들과 자신을 구분시켜왔으며 인간구원에 있어 예수 그리스도의 유일성(uniqueness of Christ in salvation)을 분명하게 주장해왔다. 하지만 예수 그리스도의 유일성 주장에 대해 타 종교는 물론 기독교 내부에서도 강한 도전이 일어나고 있다. 타종교로 부터는 예수 그리스도만을 하나님께로 가는 “오직 유일한 길” 로 선포하는 것은 문화적 그리고 종교적 식민주의(cultural and religious imperialism) 적 주장이라는 비판의 대상이 되고 있다. 복음주의가 취하는 “유일주의”(Exclusivism)는 개신교 내부로 부터도 공격을 받고 있다. 에큐메니컬 운동은 교회와 교단을 초월하여 교회연합과 일치를 추구하는 신앙운동으로 구체적으로는 세계교회협의회(WCC)의 신학과 선교정신의 지칭한다. 에큐메니컬 진영은 역사적으로 교회가 추구해 왔던 ‘그리스도께로 회심’(conversion to Christ)을 보다는 종교의 사명은 인류의 화합, 공동의 관심사를 추구하며 그리고 공동번영에 힘써야 한다는 주장과 함께 ‘종교 간의 협력과 대화의 중요성’ 을 중시하고 있다. 심지어 에큐메니컬 진영의 일부신학자들은 타종교에도 구원이 있다는 주장을 펼치고 있다. 본 논문의 목적은 세계교회협의회의 에큐메니컬 진영의 타종교, 그리고 종교간의 대화에 대한 입장을 복음주의선교신학으로 평가하는데 목적이 있다.
    영문초록
    The purpose of this paper is to assess the view of the World Council of Churches on other religions from an evangelical perspective. When the first assembly of the World Council of Churches met in Amsterdam in 1948, it emphasized three goals: “world mission, organic church unity, and social service.” According to Peter Beyerhaus, retired professor of mission and ecumenical theology at Tubingen, “everything could have turned out well if the WCC had safeguard these goals with a healthy balance of involvements and solidity biblical interpretation of its own faith statement.” But the WCC took a decidedly problematical turn in the 1960s. Most specifically, at Uppsala in 1968: The council largely reframed world mission as a struggle for humanization rather than as an offer of redemption. The effect was to polarize ecumenists and evangelicals. The sinner`s reconciliation to God, sanctification by grace, and hope of eternal were no longer viewed as central; indeed, for all practical purpose, WCC has been pushed right out of the picture. Syncretistic humanization became the name of the WCC`s game. The mission theology of WCC leaves open the possibility of multiple paths to God. The WCC has putted interreligious dialogue in the place of evangelism. Missiologist David Bosch rightly notes how the terminology(dialogue) used in ecumenical circles has undergone a subtle shift in recent years, this in itself revealing a more fundamental change in the church`s perception of its mission in the world The basic evangelical approach to dialogue if any, it is to engage the other`s minds to bear witness to Jesus Christ as the Lord and Savior. Several prominent evangelicals have in recent writings also given a qualified endorsement to dialogue, so long as it is conducted within carefully prescribed parameters. The writer suggested dialogue with other religions is to stay and the questions it stimulates concern fundamental assumptions about God`s revelation to humankind, salvation, and the nature and purpose of Christian mission in the world today For evangelicals that witness must be always spelled out clearly and seen to include attempts to evangelize. Evangelism is simply the communication, by whatever means, of the good news about Jesus Christ. In this paper, the writer insisted the WCC must operate more in accord with the biblical, Christocentric, missionary emphasis of its original vision.
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