융합인재교육(STEAM)에서 미술교육의 관계와 중요성 고찰
분야
예체능 > 미술
저자
김형숙 ( Hyung Sook Kim )
발행기관
한국기초조형학회
간행물정보
기초조형학연구 2012년, 제13권 제5호, 105~113페이지(총9페이지)
파일형식
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    국문초록
    본 연구는 창의적 융합인재 양성을 위해서 융합교육에서 미술교육의 중요성 탐구에 목적이 있다. 융합인재교육(STEAM)은 기존 지식을 활용하여 새로운 지식을 창출할 수 있는 고등사고능력을 갖춘 창의적 인재양성을 위해 강조하고 있으나, 실제 학교 현장에서는 그 활용도가 매우 저조하다. 이를 해결하기 위해서 융합인재교육에 대한 인식의 확대, 융합인재교육에 필요한 교수-학습 자료 개발, 교수-학습 및 평가 방법, 교사의 전문성 개발 및 역량에 대한 논의가 필요하다. 이 연구에서는 융합인재교육 연구의 한계성을 극복할 수 있는 통합적 접근방법에 대해 고찰하고, 예술을 융합하여 융합인재교육의 의미를 다음과 같이 논의하고자 한다. 첫째, 융합인재교육에서 창의성과 예술교육의 의미와 적용방안을 연구한다. 둘째, 예술과 과학에서 패러다임의 변화과정에 대한 역사적, 교육적 내용과 방법을 고찰한다. 셋째, 예술을 통한 융합인재교육에 대해 논의한다. 넷째, 융합인재교육에서 미술교육의 시사점을 제시한다. 따라서 본 연구는 미술교육을 통한 창의적 인재 육성에 기여한다. 융합인재교육의 활성화는 학생들이 과학, 기술, 공학, 예술, 수학뿐만 아니라 모든 분야를 융합한 새로운 영역에 대한 흥미와 관심을 가지도록 한다. 지식교과 중심의 학교 현장에 다양한 미술기반 융합프로그램을 제공하여 서로 배려하고 협동적인 학교문화 만들기에 기여하고 학교 폭력 문제에 긍정적 영향을 미칠 수 있다.
    영문초록
    The purpose of this study lies in exploring the importance of art education in STEAM convergence education to foster creative, convergence-oriented, and talented people. Initiated on a government level in 2011, STEAM convergence education has been implemented in curricula and emphasized to raise creative and talented people with advanced thinking abilities who can use existing knowledge to produce new knowledge. Discussions on the expansion of the awareness of integrated STEAM education, the development of teaching and learning materials necessary for integrated STEAM education, teaching and learning and evaluation methods, and the capacity of teachers and the development of their expertise are necessary. In such a context, this study first explores the significance of and ways of applying creative education and art education in and to STEAM research. Second, based on educational and historical contents and methods concerning the process of paradigm shift in the arts and sciences, it develops a STEAM education program. Third, it examines STEAM convergence education through the arts. Fourth, it presents the implications of and policy plans for art education in STEAM convergence education. Consequently, this study obtains the following research results. The activation of convergence education for talented people will arouses students` interest in not only STEAM but also new fields where all fields converge. The provision of diverse arts-based convergence programs to school education, which is based on knowledge-centered curricula, will contribute to the creation of a mutually considerate and cooperative school culture and have a positive effect on the problem of school violence as well.
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