고양 꽃 전시회의 전시디자인 특성에 관한 연구: 2007-2012년 작품을 중심으로
분야
예체능 > 미술
저자
박은영 ( Eun Yeong Park )
발행기관
한국기초조형학회
간행물정보
기초조형학연구 2012년, 제13권 제5호, 201~209쪽(총9쪽)
파일형식
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    국문초록
    꽃의 소비 수준과 정원의 수준이 그 나라의 문화적 수준을 가늠하는 척도가 되고 있다. 환경·문화·예술의 화두가 계속되는 현재 지자체들은 산업축제 중에서 꽃을 주제로 한 꽃 전시회에 주목하고 있다. 이에 본 연구는 2007년에서 2012년까지 최근 6년간 개최된 고양 꽃 전시회의 전시디자인 특성에 대해 살펴보았다. 주제가 어떻게 전달되고, 표현되고, 체험되는지에 관해 주제전개, 장면구성, 층위설정의 세 가지 틀을 바탕으로 분석하고, 공간구성과 재료사용의 관점에서 그 의미를 고찰하였다. 전시디자인 기법에서 주제의 전개를 리얼리티와 메타포의 관점에서 보면 오브제가 가장 중요 수단이다. 벽과 천장을 주로 활용하고 식물은 분위기를 표현하기 위해 사용하고 있다. 장면의 구성은 회화적 풍경을 위해 바닥에 식물을 중심으로 전통적인 구도와 원근법을 이용하여 아름다운 정원을 조성하고 있다. 시적 풍경을 위해 벽과 천장을 이용하여 식물의 형태를 재배치시켜 새로운 의미로 탄생시키고 있다. 층위의 구성 차원에서 보면 틀짜기는 벽과 천장을 이용하여 컨텍스트에서 텍스트를 분리해 내기 위한 수법으로 강한 시선의 초점을 오브제를 통해 나타내며 난색계열의 강한 꽃색과 수직의 형태를 선호하고 있다. 켜만들기는 풍부한 미적체험을 위해 유사한 색의 식물을 반복하여 사용하고 식물의 질감을 중요하게 다루고 있다. 고양 꽃 전시회의 발전가능성을 제시해보면, 미적체험을 위한 오브제와 식물의 예술적 결합, 꽃의 의미와 상징성에 대한 개연성 있는 스토리의 시각적 전달, 사회적 맥락과 추세를 반영한 재료의 선택, 고양 호수공간의 어메니티 활용 등이다.
    영문초록
    The level of flower consumption and gardens plays as a yardstick to judge the level of a country`s culture. As environment, culture and art became a topic, local governments are paying their attention to flower-themed exhibitions amongst many industrial shows. This study is intended to investigate the exhibition design characteristics presented in the Goyang Flower Shows in the last six years from 2007 to 2012. To understand how subjects were delivered, expressed and experienced, the designer conducted analysis based on the three-level framework of theme development, scene composition and layer setting and investigated the significance of space organization and material use. From the perspectives of reality and metaphor, objects are the most important tool to develop theme in exhibition design. Main objects include walls and ceilings, while plants are used to create an atmosphere. In terms of scene composition, beautiful gardens were composed using traditional structures and perspective centering on plants on the ground, thereby creating a painterly landscape. To make a poetic landscape, walls and ceilings were used to reorganize the form of plants, from which new implications were derived. In terms of layer setting, framing was used as a method to separate context from text using walls and ceilings and express a strong focus of view through objects. Hot-colored flowers and vertical structures were preferred. For aesthetic experiences, layering repeatedly used plants in similar colors and gave emphasis on the texture of plants. Potential for the development of the Goyang Flower Show include: an artistic combination of objects and plants for visitors` aesthetic experiences; the delivery of probable visual stories on the meaning and symbolism of flowers; the selection of materials in consideration of social contexts and trends; and the utilization of amenities in the Goyang Lake Park.
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