바흐친(Bakhtin)의 대화주의 이론(Dialogism)과 유아교육적 적용
분야
사회과학 > 교육학
저자
이수원 ( Soo Won Lee )
발행기관
한국유아교육학회
간행물정보
유아교육연구 2012년, 제32권 제5호, 257~275쪽(총19쪽)
파일형식
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    국문초록
    본 연구의 목적은 미하일 바흐친(Mikhail M. Bakhtin, 1895~1975)의 대화주의 이론(dialogism)이 유아 문해교육에 주는 시사점을 살펴보는 것이다. 미하일 바흐친은 1920년대 러시아 문학비평가이며 그의 이론은 오늘날 와서 주목받기 시작했다. 비록 대화주의 이론이 교육이나 발달에 대한 것은 아니지만, 그의 이론을 재검토하여 교육적 시사점을 찾아볼 필요가 있다. 대화주의 이론은, 한 개인의 언어 선택이 대화 상황에 대한 평가나 사회적 규칙과 관련 있음을 이론화한 것이다. 바흐친의 이론을 토대로 볼 때, 유아의 언어 사용은 인지적 기술과 같은 단일의 발달심리학 이론으로 설명될 수 없으며, 무엇을 어떻게 표현할 것인가에 대한 사회적 규칙을 수행함으로써 학습 공동체의 일원이 되어가는 과정으로 이해되어져야 한다. 바흐친의 대화주의 이론은, 유아와 교사가 대화의 참여자로서 서로가 서로에게 대화 맥락이 되어주며 교실도 유아와 교사 공동으로 형성할 공동체임을 시사한다. 또한 그의 이론은 대화가 가능한 자유로운 분위기의 교실에서 유아들이 풍자나 패러디, 희화화 등으로 이념적 우위의 담론을 도전할 수 있도록 허용되어야 함을 시사한다.
    영문초록
    This paper explores the ways in which Mikhail M. Bakhtin`s (1895~1975) concept of dialogism can frame our understanding of early literacy education as social practices. Bakhtin, a Soviet literary theorist in the 1920s, has, in recent decades, gained more and more significance as his theory has been recognized in various fields beyond literature, such as education, anthropology, and feminism. In this vein, Bakhtin`s notion of dialogism, which is the dialogic interaction of responding to and being responded to by others, has been applied in early childhood education research. Since one`s choice of words always involves an interlocutor`s evaluation of a dialogic situation which exists within a set of social rules, young children`s voices should be understood within their dialogic relations. An individual`s choice of words is not just an exercise of cognitive skills; rather, it indexes the self as a member of various learning communities by implementing social rules for ``what`` an expression means and ``how`` that meaning is represented. Applying this approach to the student-student and student-teacher relations that occur in the classroom, I argue that teachers and children provide dialogic contexts for each other and that they co-construct discursive contexts. Viewing classroom interactions as dialogic relations implies that classrooms can and should be understood as sites in which children develop a sense of belonging to their learning community. Finally, viewing classroom relations as dialogic in nature suggests that we should create a classroom environment which is carnivalesque in a Bakhtinian sense; that is, one that allows children to challenge ideologically dominant voices (in other words, dominant viewpoints and ideas) by engaging in and producing satire, parody, or caricature in play, discussion and creative arts.
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