한국의 종교 법제도와 정책의 흐름과 쟁점
분야
사회과학 > 법학
저자
정상우 ( Sang Woo Chong )
발행기관
경상대학교 법학연구소
간행물정보
법학연구 2012년, 제20권 제3호, 369~395페이지(총27페이지)
파일형식
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    국문초록
    우리나라 헌법은 종교의 자유와 정교분리를 규정하고 있지만, 헌법 현실에서 실제로 정교분리가 제대로 이루어지고 있는지에 대해서는 논란이 있다. 최근 우 리 사회에서는 정치와 종교 사이에서 공직자들의 종교적 편향성이나 종교문화 활동에 대한 국가적 지원 문제로 정교분리의 의미가 새롭게 주목 받고 있다. 즉 규범에서는 엄격한 정교분리가 규정되어 있지만 현실에서는 정교분리원칙이 완화되어 마치 하나의 은유와 같이 사용되고 있다. 이에 따라 종교 법제도와 정책 도 엄격한 정교분리가 아닌 완화된 정교분리로 나타나고 있는 것이 사실이다. 이 글은 우리나라에서 종교에 관한 법제도와 정책의 흐름을 살펴봄으로써 정교 분리의 헌법적 의미가 법제 도와 정책에서 어떻게 구현되고 있는지 살펴보고자 하였다. 본 연구를 통해 우리나라에서 종교의 자유의 보장과 정교분리는 사회문화적 현실을 반영하면서 헌법적 한계 내에서 공인종교를 중심으로 지원이 늘어 왔다고 보았다. 이러한 연구 결과에 따르면, 종교에 대한 지원이 곧 정교분리 위반이라고는 할 수 없고 한국적 정교분리 모델을 새롭게 헌법적 한계 내에서 정립하는 것이 필요함을 의미한다.
    영문초록
    Although the Korean Constitution stipulates freedom of religion and the separation of religion and politics, there is a controversy about whether the separation of religion and politics is maintained properly in the constitutional reality. Recently in Korea, the meaning of the separation of religion and politics is newly attracting attention due to the religious bias of some public officials between politics and religion and the issues on the government`s support for religious activities. In other words, although the strict separation of religion and politics is defined in norms, the principle has been weakened in reality and is used rather metaphorically. Accordingly, it is true that our legal systems and policies with respect to religion are also reflecting a weakened principle of the separation of religion and politics rather than a strict one. This study aims to investigate how the constitutional meaning of the separation of religion and politics is realized in our legal systems and policies by examining the trends of our legal systems and policies with respect to religion. This study saw that with regard to the guarantee of freedom of religion and the separation of religion and politics, in Korea, support mainly for official religions has been expanded within the constitutional limit while reflecting the nation`s sociocultural reality. According to this result, it is not appropriate to regard the support for religion as a violation against the separation of religion and politics, and it is necessary to establish a new Korean model for the separation of religion and politics within the constitutional limit.
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