니체의 소크라테스 해석에 대한 비판적 고찰
분야
사회과학 > 정치/외교학
저자
김용찬 ( Yong Chan Kim )
발행기관
서울대학교 한국정치연구소
간행물정보
한국정치연구 2012년, 제21권 제3호, 249~269쪽(총21쪽)
파일형식
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    국문초록
    소크라테스에 대한 전통적인 이해는 소크라테스를 소피스트의 기만적 언어의 배후에 존재하는 자의적인 가정들과 진정한 지식의 결여를 폭로한 인물로서 묘사하고 있다. 아울러 수사학이라는 개념은 때로는 소피스트적인 기만적 수사로서 이해되거나 또는 논지를 강조하거나 돋보이게 만들기 위한 외적인 장식물로 치부되었다. 그런데 정치사상사에서 이런 전통적인 이해의 예는 뜻밖에도 그런 전통을 타도하고 극복하고자 노력했던 니체에게서 발견할 수 있다. 니체가 삶에 대한 분노로부터 등장하게 되는 인간형을 비판하기 위해 소크라테스를 "이론적 인간"의 기원이라고 보았다면 전통적인 서양철학은 소크라테스에 대한 이런 견해를 전통을 정당화 하는 근거로 삼았다. 결국 양자는 모두 소크라테스를 모든 형태의 수사학을 거부하고 순수하게 합리적이고 이론적인 변증법만을 철학의 진정한 언어로서 인정한 "이론적 인간"이라고 전제하고 있는 것이다. 그러나 니체가 극복하려 했던 서양 철학의 전통뿐 아니라 니체 자신도 또 다른 측면을 간과하고 있는 것은 아닐까? 소크라테스야말로 다른 종류의 수사학, 소피스트의 수사학은 물론 논쟁적 언어와도 근본적으로 다른, 철학 자체의 언어인 새로운 수사학의 창시자는 아닐까? 소피스트의 결정적인 비판자로서 소크라테스 자신이야 말로 진정한 수사학의 실천가이자 창조자라고 할 수 있지 않을까?
    영문초록
    The traditional understanding of Socrates depicts him as the one who exposed the assumptions and lack of knowledge hidden behind the deceptive language of Sophists. And it identifies the word rhetoric sometimes with sophistical rhetoric and sometimes with the external stylistic adornments of arguments, When we survey the history of political philosophy for a clear example of this traditional understanding, we find it in Nietzsche who bent all of his efforts toward overturning and overcoming the tradition, Nietzsche saw Socrates as the originator of the "theoretical man," only to attack this type as arising out of and harboring resentment against life, whereas the tradition embraces this view of Socrates as a justification of itself. Nevertheless, both assume that Socrates was a "theoretical man" who rejected all forms of rhetoric and accepted a purely rational and theoretical dialectic as the proper language of philosophy. But it could be that both Nietzsche as well as the tradition he sought to overcome overlooked another important side of the story? Could it be that Socrates was the father of a very different kind of rhetoric, A Rhetoric essentially different from both sophistical rhetoric and argumentative speech, a rhetoric that is the language of philosophy itself? Could it be that Socrates was himself not only a practitioner, but the originator of true rhetoric?
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