현대 문자회화의 탈(脫) 구성에 관한 연구 -단어·숫자에 적용된 문자회화를 중심으로-
분야
예체능 > 미술
저자
김성운 ( Sung Woon Kim )
발행기관
한국정보디자인학회
간행물정보
정보디자인학연구 2012년, 제19권 53~63쪽(총11쪽)
파일형식
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    국문초록
    문자는 인간의 말이나 자연의 여러 가지 소리를 회화적으로 표현하려던 의도에서 탄생했다. 문자회화는 문자가 그림으로, 그림이 문자로 표현되고, 소리가 문자로, 문자가 소리로 표현되는 과정에 탈구성적 실험이 시도되고 있다. 본 연구의 목적은 탈구성 문자회화 작품들의 기법과 재질, 접근 방법론 등을 분석함으로써 시대정신과 방향성을 제시하여 시각예술 전 분야에 기초적 창발성과 보다 진보된 탈구성적 작품 창작의 저변확대를 꾀하는 데 있다.본 연구는 문자의 역사, 문자회화와 탈구성과의 관련성, 세계적인 문자회화 작가의 작품 분석, 단어 문자 반복 · 숫자 문자회화의 이론적 배경과 그것의 탈구 성적 특성을 파악하고 그것의 문제점 및 전망을 서술하였다. 그리고 탈구성의 근저에는 자크 데리다의 해체론인 차연 · 산종 · 반복 · 여백 · 중첩 개념 등이 관련되어 있다는. 것을 논증· 고찰하였다. 연구자는 문자회화 창작이 알파벳과 한자 일변도, 평면 표현 과다 등 탈구성의 기본 정신과 배치되는 문제점을 발견하고 그 해결방안으로 세계에 가장 과학적인 문자로 인증된 한글에 주목하고 한글 문자회화의 창작확대를 주창하였다. 그러기 위해서 한글 문자회화의 국제화, 정체성, 확립 해체론에 의한 획기적인 탈구성 방법론, 평면·입체·설치·LED·3D 영상기법 등 매체를 초월한 지속적 실험을 제안하였다.
    영문초록
    Characters were created as pictorical representation of speech and various sounds of nature. Character painting has attempted a deconstructive approach in the process of creating pictures with characters, sounds with characters and vise versa. The purpose of this study is to analyze the methods, characteristics and approaches of deconstructive character paintings, suggesting the spirits and directions of this era to encourage higher-level of creativity and creation of more advanced, unconventional works in all fields of visual arts. This study deals with the history of letters, the relatedness of character painting and deconstructive approach, analysis of world-class character painting artists`` works, the theories of character paintings created with repeated letters, words and numbers, its deviant characteristics, and clarified its problems and prospects. Also, this study demonstrates and investigates the fact that Jacques Derrida``s Deconstructionism has to do with nature, scatteredness, spaces and redundancy. The author has discovered that creation of character painting has problems that go against the basic spirits of deconstruction, such as excessive uses of English alphabets, Chinese characters and flat surface expressions, calling for expansion of Korean character painting creation with letters proved to be the most scientistic in the world as a solution. In order to do so, the author has suggested internationalization of Korean character paintings, establishment of its identity and continuous experiments of revolutionary methods using various mediums such as flat and three-dimensional surfaces, device installation, LED and 3D image methods.
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