영상의 내러티브 표현을 위한 감성색채 연구
분야
예체능 > 미술
저자
송화선 ( Hwa Sun Song )
발행기관
한국일러스아트학회
간행물정보
조형미디어학 2012년, 제15권 제4호, 101~108페이지(총8페이지)
파일형식
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    국문초록
    디지털 문화 시대에 HDTV, 디지털시네마 등 고화질 미디어에서 표현되는 색채는 내러티브 전략을 강화시키고 메시지 향상과 미학적 가치를 증대시키기 위한 중요한 요소로 부각되고 있다. 색채는 영상의 극적 스토리에 풍부한 감정을 만드는 요소이다. 고전적 헐리우드 시기에 테크니컬러로 표현된 색채는 내러티브의 틀 내에서 리얼리즘 재현을 위한 중요한 수단이었지만 디지털 영상기술 기술의 발전으로 색채는 내러티브 전개에 따른 극적 분위기 연출, 암시나 상징의 의미로 사용된다. 본 논문은 영상의 내러티브 표현과 연관된 감성색채를 정립하고 감성과 색채 속성간의 특성연구를 통해 감성색채 활용을 위한 정량적 가이드라인을 제시하기 위한 목적으로 연구되었다. 이를 위해 감성에 관한 선행 연구에서 제안한 Valence-Arousal 패러다임에 근거하여 편안한, 불안한, 즐거운, 불쾌한, 흥분된, 무기력한의 6개 감정 그룹의 프레임워크를 정의하고 이와 연관된 감성색채를 도출했다. 감성색채 도출은 감성형용사연구를 기반으로 했다. 또한 감성색채의 대표성과 신뢰성을 확보하기 위해 연구에 활용된 색채 데이터베이스는 한국 IRI 색채 연구소(유채색 110, 무채책 10), 일본 NCD 색채 연구소(유채색 120, 무채색 10), 미국 PANTONE 색채연구소(유채색 45, 무채색 3)에서 정립한 색채 데이터를 기초로 구성했다. 연구결과 유채색 214개, 무채색 11개의 1차 감성 색채를 정립하고 각 감성별 색상 스펙트럼을 도식화했으며 이들 색채를 컬러이미지스케일(warm-cool, soft-hard, clear-grayish)에 포지셔닝하고 특성을 비교 평가했다. 그리고 감정과 색채 속성(색상,명도, 채도)간의 상관관계 분석을 통해 감성색채 특성에 대한 유의미한 결과를 얻었다. 또한 본 연구에서는 1차 도출된 감정 색채를 토대로 6개 감성형용사 그룹을 대표하는 유니버셜 감성 색채를 정립하고 감성색채의 활용을 위한 정량적 가이드라인도 마련할 수 있었다.
    영문초록
    Colors that are expressed in high definition media, e.g. HDTV, Digital Cinema, etc., are being emphasized as a factor which help strengthen narrative strategies, advance the messages, and increases visual aesthetic. Colors create an environment that make stories more affective. In Hollywood classics, color films using the Technicolor process was an important way of reproducing realism. However, as the digital imaging technology improved, color is used as implications, symbols, and formations of dramatic atmosphere through the narrative spread out. This paper is studied in order to establish related emotional colors with narrative expressions, and also to suggest a quantitative color guideline for emotional color applications in visual contents production through characteristic research on emotion and color features. For this matter, the framework of six emotional adjective groups relaxation, distress, pleasure, displeasure, excitement, sleepy is defined and the relating emotional colors were identified on a Valence-Arousal paradigm basis which was suggested in the previous studies about affects. The identification of emotional colors is based on emotional adjective research. Moreover, to procure representativeness and reliability of emotional color, the color database used in this study is based on colors distinguished by IRI color research institute, South Korea (chromatic 110 colors, achromatic 10 colors); NCD color research institute, Japan (chromatic 120 colors , achromatic 10 colors); PANTONE color research institute, USA (chromatic 45 colors, achromatic 3 colors). As a result, 214 chromatic colors and 11 achromatic colors are established as primary emotional colors. These colors are schematized in hue spectra of each emotion. And also all the colors have been positioned along three axes : warm-cool, soft-hard, clear-grayish in order to make clear the images of each color, and to enable assessment and comparison of color. Moreover, through a correlation analysis between emotions and three attributes of color(hue, saturation, brightness), a valuable result regarding emotional color characteristics are concluded. In this study, universal emotional color, representing six emotional adjective groups, was established based on the primarily identified emotional colors, whereas this study enabled to form a quantitative guideline for emotional color application.
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