고대 중국 건축(建築) 설계(設計) 사상에서 본 현대화 건축 형상(形象)
분야
예체능 > 미술
저자
이상옥 ( Sang Ok Lee )
발행기관
한국일러스아트학회
간행물정보
조형미디어학 2012년, 제15권 제4호, 121~128페이지(총8페이지)
파일형식
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    국문초록
    고대 중국 건축 디자인 사상의 사상과 의미를 유추하고 이를 현대화된 건축의 설계에 응용하는 계승의 건축 설계의 이론과 실제의 규명을 시도해 보았다. 연구 방법은 다음 두 가지이다. 첫째, 건축 사상과 양식(樣式, style or pattern)에 대한 일반 이론으로 단순성과 물질성 등을 부각한다. 둘째, 중국에 특수한 건축 설계이론이다. 문화 분석 방법(cultural analytic approach)과 역사 연구 방법(historical approach)을 상호 보완적 및 교차적으로 사용한다. 연구 범위는 고대 중국의 건축 디자인 사상을 선진(先秦) 시대부터 현대에 이르기까지 통시대적인 범위에서 귀납했다. 고대 건축 디자인 사상은 선진(先秦) 유가(儒家)와 도가(道家) 사상을 대표적으로 꼽았다. 유가는 인과 예의 실현 방편으로 수단의 의미로 사용되었으며 도가는 자연의 맥락을 최대한 살리는 설계 정신이 응용되었다. 고대 건축 디자인 양식의 총체적인 특징은 ``실내외 합작``, ``미소(微小)형 우주``, ``정격(正格)과 다격(多格) 병존``, ``인공과 자연 분리`` 및 ``실내의 두 가지 척도`` 등으로 ``접합과 비(非)전화(轉化)``의 구체적인 표현이 된다. 당대(當代) 중국의 건축 디자인 사상은 고대 중국의 건축 디자인 사상의 요소와 의미를 계승하여 현대 건축 디자인과 건축의 실제 형상의 주요 요소와 내용으로 삼는 경향이 뚜렷했다. 목구조 두공과 부국(富國) 민본(民本)의 평면 표상, 도가 자연 친화관과 간결, 내재적 함축의 심미 설계 및 유럽 고(古) 성보(城堡)와 중국 원림(園林)의 완미(完美) 결합 방법이 두드러졌다. 다음 세 가지를 결론으로 제시하려 한다. 첫째, 현대 중국의 건축 설계의 사상과 형식은 고대 중국 건축 설계의 사상과 양식, 그리고 서양의 그것이 조화롭게 공존하는 것을 방향과 경향으로 삼는다. 둘째, 개혁, 개방과 경제 발전, 그리고 국력 신장이 중국에서 가속화 될수록 전통 건축 설계와 실제의 주요 요소에 대한 현대적 응용과 이의 심미 생활화가 더욱 시도된다. 셋째, 당대 중국 건축 설계의 정신과 형상은 예의와 자연 무위, 그리고 단순과 절제의 동서양의 유산을 실제화하고 있는 것으로 보인다.
    영문초록
    I would suggest that I explain the modernization formation of architecture design illustration (ADI hereafter) through the cultural and historical contexts in the traditional thoughts background in ancient China and the relation to its adaptation in the modern Chinese architectural thoughtful elements and formations. I would choose two study approaches as follows: first, I would explain the generalized design theories and the hypothesis adaptable to the ancient Chinese design style or pattern theories, which has represented simplicity and material characters, and second, I would use authentic architectural theories available to the Chinese architectural theories which has used cultural analytic approach and historical approach in turn. The scope would spread from Xianqin(pre Qin) to contemporary period. For ADI, I would suggest that Confucianism and Daoism, the two mainstream thoughts, be the ancient Chinese design background in the cultural contexts. Confucianism design thought has illuminated benevolence and rituals about emotional expression method to the pleasure and harmony spirit in the human-centered design thought. Daoism has exaggerated the context of nature at its best. The total characteristics would be as follows: the cooperation of inner-outer space, minimalized universe, the coexistence of formal and multi0formal, artificial and natural separation and two measures of inner space which has articulated mixture and non-transformer. It would be the main tendencies nowadays that contemporary Chinese architectural design thoughts had been adhered to the foundations of ancient traditional design thoughts elements and formations as the modern ADI. These tendencies had included the concepts and events as follows: wooden structures dougong, plain presentations in wealth-nation and people-centered concepts, Daoist nature-harmony and simplicity, inner meanings of aesthetic design, and the entire harmony between European castles and the garden of China. In conclusion, I would suggest the three points that first, the co-existence between thoughts and formations of ancient ADI and their western legacies. Second, it would be the mainstream that modernized adaptation and aesthetic life has connected and worked together with ancient ADI toward contemporary ADI in the reformation and open period. And third, contemporary development and modernization of tradition of ADI has had the tendencies to understand choose and use the Chinese aesthetics reality or the most important characteristics in ADI throughout the whole China historical periods.
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