미디어아트 작품의 어포던스 맥락과 상호작용성에 관한 고찰
분야
예체능 > 미술
저자
이지양 ( Ji Yang Lee )
발행기관
한국일러스아트학회
간행물정보
조형미디어학 2012년, 제15권 제4호, 173~180페이지(총8페이지)
파일형식
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    국문초록
    디지털미디어 기술을 기반으로 하는 전반적인 변화와 발전은 여러 유형의 커뮤니케이션 방식을 바탕으로 대중과 함께하는 공간과 문화의 소통에 있어서 사회적, 문화적 공간을 우리에게 제공하게 되었다. 이러한 기술적 기반은 이들 공간의 환경 구축에 있어서 실재(물질적) 공간과 가상(비물질적) 공간의 개념이 융합되면서 일방향, 쌍방향을 벗어나 인간의 오감을 자극하며 개인의 적극적 참여를 유도하는 상호작용성이 중요한 개념이 되었다. 즉, 물리적 환경 영역에서의 지원성(affordance)의 개념은 디지털미디어 환경 영역에서의 미디어의 발전과 확장에 따라 인터페이스(interface)와의 관계성에 대한 논의가 이루어져 왔으며, 스토리텔링에 기반한 상호작용성에 관한 다양한 논의들이 이루어져 왔다. 따라서 본 논고의 연구범위 및 방법은 다음과 같이 다루어졌다. 첫째, 물리적 환경과 인간과의 상호작용성에 대한 생태학적 환경을 기반으로 한 어포던스(affordance) 개념과 미디어인터페이스를 기반으로 하는 공간 확장과 구체화에 따른 선행연구의 이론적 고찰을 시도하였다. 둘째, 이를 바탕으로 미디어아트(media arts) 영역 중, 미디어 인스톨레이션(media installation)의 다양한 작품들을 통해 작품과 공간의 구조적 특성을 바탕으로 전시 공간 안에서의 어포던스(affordance) 즉, 지원성을 기반으로 하는 미디어 자체가 공간과 일체화되는 이용자(관람자)와의 체험적 상호작용성(interactivity)에 대한 비교 고찰을 시도하였다. 작품들의 비교 고찰에 따른 미디어아트가 지니는 상호작용적 소통 형식은 실시간적인 ``몰입``과 ``체험`` 정도에 따라 다르게 표출되는 상호작용적 개념에 따라 여러 중요한 구성 요건들을 필요로 한다. 즉, 이에 따르는 총체적인 환경 구축이 이루어졌는가에 따라 지각자(관객)의 반응과 행동을 제한 또는 확장시키기도 한다. 따라서 본 논고에서의 어포던스 개념은 물리적 환경과 인간 간의 관계성, 그리고 구체화 확장된 환경인 작품공간과의 관계성 측면에서 이론적 논의에 대한 재 고찰을 통해 확인할 수 있었으며, 더불어 목적지향적인 특정 환경인 작품공간과 관객간의 상호작용성에 대해 미디어아트 작품들을 이론적 비교 고찰함으로써 작품-공간-관객 간의 체험적 상호관계성을 확인할 수 있었다.
    영문초록
    Based digital media technology, the overall progress and development was provided to us based on how different types of communication, with the public culture of communication, social, and cultural space. These technical basis to encourage the active participation of individuals outside the concept of fusion of the real(physical) space and virtual(non-physical) space in the environment of these spaces as unidirectional, bidirectional, and stimulate the senses of the human interactivity has become an important concept. In other words, the concept of the affordance in the physical environmental area consists of a discussion about relationships with the interface has been based on the development and expansion of the media environment in the area of digital media, interactivity, based on the storytelling discussion has been made. Accordingly research scope and methodology is as follows. Firstly, I attempted to review the previous studies about affordance concepts and media interface that is based on the expansion of space and the interactivity of the environment and human and ecological environment were discussed based on the theoretical approach embodied in applying logic. Second, the users(viewers) with experiential interactivity for comparative study, I was willing to try, based media to expand the understanding of the concept through a variety of media installations, media installation works. In conclusion, depending on the work of comparative study the interactions that are expressed differently depending on the degree of real-time ``Immersion`` and ``Experience`` concept is that the media art interactive communication formats in the space. In other words, the above configuration requirements can limit the reactions and behavior of the perceiver(the audience) or expand depending on the environment collectively made. Therefore, in this paper, the concept of affordance addition, goal-oriented environment, the relationship between the physical environment and human embodied expanded, and work relationships in terms of space and has been confirmed through a theoretical discussion for Reconsideration specific environmental works interactivity between the space and the audience for media art works theoretical comparative study of the experiential correlations between work-space-the audience was able to see.
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