현대문학 : 이문구 소설에 나타난 기억 공간과 주체 재현 양상 연구
분야
어문학 > 국어학
저자
이평전 ( Pyeong Jeon Lee )
발행기관
배달말학회
간행물정보
배달말 2012년, 제51권 279~303페이지(총25페이지)
파일형식
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    국문초록
    본 연구는 이문구 소설에 나타난 기억 공간의 인식 변화와 주체의 재현 양상을 살피고 있다. 공간적 매개 없이 주체를 인식할 수 없다는 관점에서 보면, ``고향``에 대한 이문구의 지속적 관심은 근대화에 따른 공간 확장과 1960년대 공간 질서에 대한 주체의 비판적 인식에 비롯된 것이다. 고향으로 명명된 농촌은 단순히 애착의 공간이 아니라, 근대화로 인한 장소 상실에 직면한 주체의 위기를 보여주는 공간으로, 불안을 방어하기 위해 이상화된 공간으로 재구축된다. 이는 부정적 근대를 끊임없이 환기시키려는 이문구의 전략으로 시간과 공간을 동질화하고 농촌/도시로 명명된 공간 일체를 균질화하는 근대화에 대한 비판적 태도를 보여주는 것이다. 이문구는 근대화 과정에서 농촌(공간)이 어떻게 변질되고 파괴되는가를 섬세하게 재현한다. 순수하고 비정치적 공간으로서의 농촌에 어떻게 도시 이데올로기가 수용되며, 농촌 또한 자본주의의 논리가 유입 될 수밖에 없는 공간이라는 인식을 적나라하게 드러낸다. 이 과정에서 고향으로 상징되는 공간 훼손을 반복적으로 폭로하고 재현함으로써, 근대화의 충격을 약화시킨다. 또한 결핍을 불러온 자본주의적 근대화를 필연적 역사 과정으로 받아들이고 고향 부재를 상처로 인식하지 못하는 주체들의 왜곡된 기억에 의문을 제기한다. 체험의 도시 탐색은 파괴된 농촌에 대한 주체의 비극과 저항 의지를 보여주는 데, 실제 역사적 상징, 원형 공간으로서의 고향은 근대의 폭압에 대한 저항에서 비롯한 것으로 이문구 소설에 재현된 고향을 단순히 예찬과 복고적 향수로 읽는 것은 공간적 저항 전략을 간과한 것이다. 이는 도시 공간을 배회하고 잉여로 존재하는 개발 독재 시대의 하위 주체들의 삶에 주목하며, 사회적 고립과 소외를 특징으로 한 자본주의 공간에 은폐된 국가 권력에 대한 비판적 태도에서 그 단면을 읽을 수 있다.
    영문초록
    The purpose of this study is to consider the changes with recognition of the space in the Lee, Mun-Gu`s novel. Identity cannot be certified without the factor of hometown. As with this viewpoint, the author`s ongoing concern about hometown is resulted from critical perception on the spatial order of that time and spatial expansion according to the modernization. The farming village is simply not a space for affection any more. It is rebuilt as an idealized space for protecting anxiety to show the crisis of identity facing loss in place due to modernization. That is an author`s strategy for space which homogenizes time and all spaces named rural and urban space to arouse constantly negative modern and that Lee shows critical attitude towards modernization. First, Lee delicately reproduces in his novel how the farming village was destroyed and prevented in process of modernization. It shows that how the rural area which is a space in pure and non-politic accepts the urban ideology and makes sure to be a space where the rural area is a product of capitalism. It is remarkable that Lee was trying to weaken the impact of modernization by repeatedly exposing and reenacting the damaged space which is symbolized as hometown. The reality which is the absence of hometown interrupts distortion about the memory by accepting the capitalist modernization caused by deficiency in the middle of the history. Also the exploring the city in his novel is related with the resistance for destroyed rural area. Actually, hometown, where the place is a historical symbolism and the original form, comes from the resistance against modern tyranny. Also a descriptive strategy can be ignored as reading that hometown in his novel is simply nostalgia and admiration. Lee pays attention to the lives of subaltern identity existed in surplus and roaming in despotism and the novel is based on the critique against the power of nation in Capitalist space characterized social isolation and alienation.
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