연구논문 : 정치사상의 관점에서 본 태평천국의 상제 개념
분야
사회과학 > 기타(사회과학)
저자
강동국 ( Dong Kook Kang )
발행기관
한림과학원
간행물정보
개념과 소통 2012년, 제10권 207~263페이지(총57페이지)
파일형식
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    국문초록
    천(天) 개념에 기초한 유교 정치론은 시대적 한계가 있기는 하였지만 권력의 특징이나 정치과정의 방향성 등과 관련된 원리의 측면에서는 수천 년에 걸친역사의 시험을 극복하는 과정에서 획득한 완성도를 갖추고 있었다. 태평천국의 상제(上帝) 개념은 유교적 천 개념의 부정을 통해서 정치적 위치를 획득하였는데 그 과정에서 천 개념에 의해서 지탱되던 유교 정치론의 핵심 원리도 부정되었다. 따라서 태평천국은 천 개념의 소멸의 결과로 발생한 정치적 원리의 결핍을 상제 개념에 기초한 정치론을 통하여 채워야 하는 정치사상적 과제상황을 떠안게 되었다. 태평천국의 지도자들이 유교 정치론을 구조적으로 이해하지 못했기 때문에 당시의 정치적 과제를 정확하게 인식하지 못했고, 또한 상제에 대한 종교적 믿음에 갇혀 유연한 사고를 하지 못한 결과, 상제 개념에 기초한 보다 완성도 높은 새로운 정치론을 전개하는 진전은 물론 천 개념에 기초한 유교 정치론으로의 회귀도 성공하지 못했다. 이러한 정치사상적 실패도 하나의 원인이 되어 태평천국은 급속히 붕괴되어 갔고 상제 개념은 태평천국의 멸망과 운명을 함께했던 것이다.
    영문초록
    The concept of Shangdi(上帝) was of central political significance in the Taiping Heavenly Kingdom. In contrast to the role played by the concept of Heaven(天) in Neo-Confucianism, which provides the traditional political society of China with a stable foundation but also allows for the possibility of change-incorporating constitutional democracy, for example, in contemporary age; the concept of Shangdi proved unable to fulfill such a role in the T aiping Heavenly Kingdom. The existence of multiple passages with incongruent references to Shangdi eroded the unitary legitimacy of the regime and resulted in a fracture of political authority. Moreover, the lack of any clear relationship between Shangdi and the people meant that the political institutions of the Taiping Heavenly Kingdom did not reflect the will of the people in the political process. These political shortcomings brought about the failure of the political movement which had given rise to the Taiping Heavenly Kingdom. Its political leaders misunderstood and misused the political role of Heaven, and their religious obsessions resulted in the unsuccessful conceptualization of Shangdi.
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