인문사회과학영역 : 고대 제천의식에 나타난 집단무용과 그 변화
분야
예체능 > 무용
저자
민성희 ( Seung Hi Min )
발행기관
한국무용연구학회
간행물정보
한국무용연구 2012년, 제30권 제3호, 219~246페이지(총28페이지)
파일형식
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    국문초록
    본 논문은 부족국가시대의 제천의식에 나타난 집단무용에 초점을 두고 있다. 중국의 <후한서(後漢書) 동이열전>과 <삼국지(三國志) 위서 동이전>에는 우리의 고대 제천의식에서 춤이 행해졌다고 기록되어 있다. 부여의 영고(迎鼓)와 고구려의 동맹(東盟), 예의 무천(舞天), 그리고 삼한의 계절제에서 모든 사람들이 참여하는 집단 무용이 펼쳐졌다. 이 시대 제천의식에서 집단무용이 가능했던 것은 전문적으로 춤을 추는 전문적인 춤꾼과 관객과의 구분이 아직 이뤄지지 않은 부족국가 시대이었기 때문이다. 이때의 음악과 춤은 단순한 리듬과 동작의 반복으로 모두가 쉽게 따라할 수 있는 형식이었을 것으로 유추된다. 제천의식에서는 신분의 차별 없이 모두가 참여해 춤을 즐길 수 있었다. 국중대회(國中大會) 규모로 펼쳐진 이 의식에서 집단무용을 통해 부족국가 시대의 공동체를 결집하는 효과를 가져왔다. 이 시대의 춤은 신앙적 의식무용, 농경무용, 사교적 민요무용의 성격을 함께 지니고 있었다. 제천의식의 집단무용은 부족국가시대에서 삼국시대로 넘어가면서 점차 사라진다. 부족국가들이 중앙집권적 국가의 틀을 갖추게 되면서 제천의식에서는 제의적 특성만이 강조되고 참가자는 왕과 귀족으로 제한되었다. 부족국가시대의 제천의식에서 공동체적인 의식을 불러일으키는 국중대회의 특성은 팔관회(八關會)가 이어받았다. 집단무용적 특성은 국가가 아닌 지방의 제천의식에서는 계속 이어져 내려왔다. 동제와 부락제 같은 것이 대표적인 예다.
    영문초록
    This The study has focused on the group dancing which was danced in harvest festivals during the Tribal Nation Period. In Dongyi Liezhuan of Hou Han Shu(後漢書) and Dongyi Zhuan of San Guo Zhi were recorded that the dances were performed in our ancient harvest festivals. Evidences discovered so far indicate that all people in those very old days have participated in the group dance in Younggo(迎鼓) of Buyeo, Dongmaeng(東盟) of Goguryeo, Muchon(舞天) of Ye castle town-nation and the season festival of Sam Han. The reason for why the group dance was possible in the harvest festivals at that time was because it was still a Tribal Nation Period. In other words, there was not a distinct conceptual division between professional dancers who danced as career and ordinary audience. As a result, the music and the movements used in the group dance are considered to be simple and easy to follow. In the harvest festivals, people could enjoy dancing regardless of social positions. As people were all dancing the group dance in those ceremonies held in a size of a national festival, a spirit of community in the tribal society has become strengthened. The dances in that period featured a religious ceremony dance, an agricultural dance and a social folk dance. The group dance in the harvest festivals has been eventually disappeared as the Tribal Nation Period was transferred to The Three Kingdoms Period. The tribes began to establish a centralized state and in consequence, only the ritualistic features of the harvest festivals were being emphasized while only kings and nobles were allowed to participate in the festivals. Among the characteristics of the harvest festivals in the Tribal Nation Period, the characteristic of the national festival which would provoke the spirit of community has been handed over to Palguan-Hoe(八關會). For the characteristic of the group dancing, it has been consistently passed down in a harvest festival of a local regions, but not of the state. The representative examples for this phenomenon are a ritual festival and a village festival.
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