중국철학 : 석도(石濤) 회화창작 "삼법(三法)"론(論)의 예술경계(藝術境界)
분야
인문과학 > 서양철학
저자
김응 ( Eung Hak Kim )
발행기관
동양철학연구회
간행물정보
동양철학연구 2012년, 제71권 209~232페이지(총24페이지)
파일형식
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    국문초록
    石濤는 우주의 법칙을 빌어 회화의 법칙을 논하며, 그림이라는 것은 마음이 가는 바를 따르는 것이라고 주장한다. 그는 그림이 천지만물을 형상화한 것이라고 강조하면서, 필묵을 빌어 천지만물을 그려냄으로써 나의 마음을 즐겁게 한다는 결론을 도출하였다. 석도의 회화창작론은 다음 몇 가지 의미를 내포하고 있다. 그것은 ``一畵``이 만물의 근본과 법칙이 된다는 것으로, 그는 ``一畵``이란 모든 존재의 근본이고, 만상의 뿌리라는 것이다. 그러므로 화가는 반드시 ``一畵``을 근거로 삼아 만물을 묘사해야만, 만물의 형상과 정신을 전달할 수 있다는 것이다. 또 ``一畵``은 창작과정을 표현한 것으로, 화가는 만물의 규칙과 법도를 받아들이고, 마음이 가는 바를 따라서, 주 · 객체를 융합하는 경지에 도달해야 한다는 것이다. 석도는 창작과정에서 화가는 ``一畵``으로써 筆墨과 線을 통솔하고, 시작과 끝을 한결 같이하여서 하나로 관통해야 된다고 말하고 있다. 석도의 無法·有法·至法인 ``三法``論은 결국 畵理, 畵法, 繪畵作品의 세 단계이다. 최종적으로 석도의 ``一畵``은 바로 ``至法``이며, 이 ``一畵의 法``을 장악해야만 예술창조의 자유를 실현할 수 있다는 것이다. 석도의 이 논리는 絶對세계→相對세계→相關세계의 논리로도 적용이 가능하다. 석도는 우주의 발생으로부터 만물의 형상과 회화형상의 가장 기본적인요소와 법칙을 추출해 내면서, 체계적으로 법칙과 자유의 문제를 논하였다는데 의의가 있다. 石濤는 그의 저서인 『畵語錄』 말미에서, ``一畵``이라는 것은 ``無極``이면서, 천지의 ``畵道``라고 총결하였다. 이 말은 石濤가 자신의 繪畵美學에 대한 철학적 기초를 만들어낸 가장 간단하면서도 명확한 설명이다.
    영문초록
    Shi-tao mentioned painting has to follow the way that one`s mind goes discussing on the law of painting through the law of the universe. Also, he said to paint all creatures by using brush and black ink carry him to the stage of joy, and argued painting is an imagery of nature and all living things. Shi-tao`s theory on creation of painting includes following some meanings; the single-stroke becomes ground and laws on all creatures, and root of all images. The artist must portray all things on the basis of the single-stroke, and then only can express image and spirit of all creatures. The single-stroke refers to expression of process of creation as well. The artist can reach the stage to fuse and unify subject and object only after he has to accept laws and ways of all things, and follow where his mind goes. According to Shi-tao, the artist needs to control brush, black ink and lines, go through with his original intention to the end, and integrate both into one in the creative process. Shi-tao`s the discussion on three ways, the way of nothingness, way of being or doing, and the way of sublimity refers to the three stages, the law of painting, the way of painting, and the work of painting. The single-stroke he mentioned is the way of sublimity. When the artist conquers the way of the single-stroke, he makes freedom of artistic creation real. The discussion can be applied to the three fields, from the absolute and the relative to the connected. He tried to educe the fundamental element and law of all images and painting based on the birth of the universe. This is significant to discuss the matter of law and freedom methodically. Shi-tao brought to a conclusion in the end of The Quotations on Painting from himself that the single-stroke means the boundlessness and the way of painting at the same time. This would be the simplest and clearest explanation for the philosophical basis about aesthetics of his own.
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