섬유표현 기법을 응용한 한국 복식적인 이미지 디자인 연구
분야
예체능 > 미술
저자
지은아 ( Eun Ah Jee ) , 박선경 ( Sun Keung Park )
발행기관
한국패션디자인학회
간행물정보
한국패션디자인학회지 2002년, 제2권 제1호, 95~108페이지(총14페이지)
파일형식
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    국문초록
    본 연구에서는 전통적인 섬유 기법으로서 패치워크, 타피스트리, 니팅, 크로셰, 바스켓, 천연 염색 등이 가지는 조형적 특성과 예술성을 한국 전통 복식에 접목하여 새로운 한국적 이미지를 구성하고 나아가 한국 복식의 현대적인 디자인 방향의 가능성을 제시하는데 의의를 두었다. 본 연구의 이론적 배경으로는 첫째, 각 섬유 기법들에 대한 고찰을 통해 정확한 개념을 정립하고 제작 방법들을 살펴 보았다. 둘째, 한국 복식의 디다인 요소들에 대한 고찰을 통해 한국적인 이미지에 대한 개념을 정립, 재해석하여 본 작품 제작에 있어서 기존의 한복 디자인과 차별성을 두었다. 셋째, 각 기법들의 기본적인 구성과 구성방법에 의한 조형성을 현대 복식에 표현된 섬유 기법들과 현대의상에 표현된 한국복식의 디자인 요소를 사례를 통해 제시하였다. 이러한 이론적 고찰과 더불어 작품 제작을 통하여 얻은 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 전통적인 섬유 기법들의 수공예적인 특징은 현대인들의 느림에 대한 갈망과 인간성 회복, 자연과 과거로의 회귀 욕구를 충족시킬 수 있는 기법임을 재확인할 수 있었다. 둘째, 또한 이러한 수공예적인 특징은 작업하는 과정에서 자유롭게 단위 구성과 형태를 달리 할 수 있다는 유연함이 있어 작가의 예술적 직감을 마음껏 표출시킬 수 있는 무한한 잠재력을 가지고 있다는 것을 알 수 있었다. 셋째, 단위 형태 내에 여러 가지 기법들을 복합적으로 사용하여 독특한 재질감을 표현함으로써 의상 전체의 표면 특성에 독특함과 다양성을 줄 수 있었으며, 이를 통하여 의상의 예술적 표현 증대와 고 부가가치, 고 창출을 위한 실용화의 가능성을 확인할 수 있었다. 끝으로 본 연구를 바탕으로 섬유 기법과 한국 전통 복식의 접목에 의한 디자인 연구가 그 조형성과 예술적 가치에 의해 고 부가가치를 지닌 복식 디자인의 중요한 기법으로 현대 한국 복식 디자인의 가능성을 새롭게 발견하고 확장시킬 수 있는 계기가 되었으면 한다.
    영문초록
    These investigation has significant meaning in composing native image from Korean traditional dress with formative and artistic specificity which are in patchwork, tapestry, Knitting, crochet, basketry, and so on as tradition fiber techniques and in suggesting the direction of nowadays design. As theoretical background of these investigating, First, we settle the accurate concept through each fiber techniques and investigate the making method. The second, we have differences with existing Korean dress design in revaluating the concept of traditional image through design element. The third, we suggest fundamental composition of each method and formativeness through fiber technique and tradition design element expressed in modern dress. Her are the results of theoretical investigation and making work. Fist, we reconfirm that handicraft features of tradition fiber technique have ability of satisfying the desire for slowdown, recovering humanity and recurrence to the nature. The second, these handicraft features have endless potentiality of expressing artistic intuition all on wants that it have flexibility of changing unit composition and frame freely. The third, we can add peculiar and variety to dress surfaces as express peculiar quality using complex techniques in unit form, and through it, we can confirm practical possibilities for much artistic expressions, much added value and much creation. The forth, we reconfirm that developing our own traditional design including peculiar aesthetic sense is just acquiring universality and cosmopolitan sympathy. At the end, after this investigation of grafting fiber technique into traditional dress, I wish we should rediscover and develop possibilities of added value fashion design by formative quality and artistic value.
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