종교성이 사회적 태도에 미치는 영향에 대한 국제 비교
분야
인문과학 > 종교학
저자
한내창 ( Nae Chang Han )
발행기관
한국종교교육학회
간행물정보
종교교육학연구 2012년, 제40권 115~148페이지(총34페이지)
파일형식
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    국문초록
    필자는 지난 10여년에 걸쳐 우리나라에서 지속적으로 종교성과 사회적 태도 간 관계를 다루는 경험적 연구들을 진행해 왔다. 분석결과 두 변수군(群) 간의 낮은 관계가 확인되었다. 필자는 이것이 전세계적인 세속화의 경향이거나 아니면 우리나라 문화의 특수한 종교성의 결과라 판단해왔다. 그러나 그동안 이를 검증할 수 있는 자료가 없어 판단을 유보해 왔는데 전 세계 36개국을 대상으로 실시한 2008년도 사회총조사 자료(우리나라에서는 성균관대학교 서베이리서치센터가 콘소시엄의 일원으로 참여함)는 이를 검증할 수 있는 훌륭한 기회를 제공해주었다. 세속화의 흐름이 보편적 현상인지(세속화 가설) 아니면 우리문화의 독특한 특수성(특수성 가설) 때문인지를 검토하였다. 분석에는 상관분석과 다중회귀분석이 이용되었다. 분석결과 잠정적으로 세속화 가설보다는 특수성 가설이 더 타당한 것으로 판단되었다. 즉, 우리나라의 경험적 자료에서 발견된 종교성과 사회적 태도 간 낮은 관계는 우리의 독특한 문화 때문인 것으로 추정된다. 36개국 자료는 세계대부분의 국가에서 아직도 종교성과 사회적 태도 간에는 매우 높은 관계가 유지되고 있는 것으로 확인되었기 때문이다. 따라서 세속화의 공간적 보편성은 ``부분적으로`` 거부되었다. 그러나 본연구가 분석한 자료는 횡단적 자료이기 때문에 각 사회의 과거와 현재 상태를 비교함으로써 세속화의 시간적 차원을 확인할 수는 없었다. 이를 위해서는 종단적 자료가 더 필요하다고 본다.
    영문초록
    I have empirically studied the relationship between individual`s religiosity and his/her social attitudes for the last decade. The research findings have showed weak relationships between the two groups of variables(religiosity and social attitudes) in Korean samples. I have thought that it reflected the universal secularization trend or cultural specificity of Korea. Lack of empirical data for testing the hypotheses made hypothesis testing withheld. However, the data sets collected from 36 countries over the world(2008 General Social Survery) gave me an opportunity to empirically test the hypotheses. I tested the secularization hypothesis and the specificity hypothesis by correlation and multiple regression. The results supported the specificity hypothesis rather than the secularization hypothesis. That is, it is inferred that the weak relationship between individual`s religiosity and his/her social attitudes is due to our Korean(oriental) cultural specificity. The inference is based on the facts that one`s religiosity still strongly influences his/her social attitudes in most other countries. While the spatial dimension of secularization was partly rejected in this study, we still need longitudinal data for testing the temporal(historical) dimension of secularization.
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