한국 전통매듭을 응용한 복식 디자인 연구 -조선 후기의 한국 전통매듭 기법을 중심으로-
분야
예체능 > 미술
저자
김정희 ( Jung He Kim ) , 배순미 ( Sune Mi Bae )
발행기관
한국패션디자인학회
간행물정보
한국패션디자인학회지 2004년, 제4권 제2호, 35~46페이지(총12페이지)
파일형식
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    국문초록
    오늘날의 과학과 기계 문명의 발달로 이루어진 대량 생산의 산업 구조는 획일적 생활양식, 개성의 상실감 형성과 같은 사회 현상을 불러 일으켰으며 이러한 산업 주의적 특성에 반기를 들면서 사회 일각에서는 인간의 감성과 개성을 존중하며 좀 더 독창적이고 독특한 문화의 변화를 요구하고 있다. 위와 같은 시각에서 볼 때, 현대 복식에 우리의 전통 문화요소를 도입한 독특하고 개성적인 복식의 창조는 이 시대의 사회 문화적 요구에 부합될 뿐 아니라 다변하는 국제 사회 속에서 경쟁력을 갖출 수 있는 하나의 좋은 방안이라 할 수 있다. 본 연구는 이러한 사회 문화적 요구와 흐름에 따라 한국전통 매듭 기법에 나타난 조형적 특징을 응용하여 현대 복식에 접목시킴으로써 세계적이며 독창적인 디자인 개발의 가능성을 제시함을 목적으로 한다. 이에 이론적 배경으로는 조선 후기 이후부터 현재까지의 자료를 수집하여 분석하였으며 전통매듭의 조형성을 응용하여 수공예적인 섬세함을 부각시키는데 초점을 두었다. 이러한 연구 과정을 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 우리의 전통 매듭도 서양 매듭과 같이 종적 및 횡적 연결이 가능하며 면을 이루어 원단으로 사용될 수 있음을 알게 되었다. 둘째, 현대 복식에 전통 매듭을 도입함에 있어 폴리에스테르 실로 제작된 매듭과 바탕이 되는 공단 실크와의 조화는 각각의 광택으로 인해 고급스러운 복식의 이미지를 표현하는데 효과적임을 알 수 있었다. 셋째, 전통 매듭에는 대부분 견사가 사용되는데 본 연구에서는 화학사와 견사를 함께 사용함으로써 경제적인 면을 보안할 수 있었으며 소재의 변화에서 오는 다양한 분위기를 응용할 수 있었다. 넷째, 한국 전통 매듭의 현대적 응용 기법을 통해 복식 디자인에 있어 전통 매듭의 현대화의 가능성을 제시 할 수 있었으며 독창적이고 동· 서양이 조화 될 수 있는 새로운 소재의 개발 가능성 또한 발견 할 수 있었다. 이상과 같이 전통 매듭의 현대복식화는 국제무대에서 주체성을 잃지 않으면서도 세계화에 한걸음 발돋옴 할 수 있는 계기라 할 수 있겠다. 그러나 한국 전통 매듭은 한 올의 끈목으로 엮기 때문에 크기의 제한이 있고, 맺는 방법이 복잡하다. 이와 같은 한계점은 본 연구를 위시하여 개선되어야 할 점으로 보이며 한국 전통 매듭의 현대적 응용 기법에 대한 연구가 활성화 되어 다양한 소재의 다양한 기법들이 창출됨으로써 한국의 전통미를 응용한 한국 복식이 국제무대에서 각광을 받을 수 있도록 체계적인 연구가 필요하다고 생각된다.
    영문초록
    Modern society have been developed into many varieties due to the rapid growth in science and mechanical civilization but also respected to individual personality and sensitivity of human being who have antiindustrial specificity and changed to more specific and creative life style than uniformly one. We have possessed good traditional cultures which is contained native conciousness and must recover our independent racial characteristics by making recreate new-time senses for manufacturing and developing of this traditional cultures. Superiority of Korean MaeDup is excellent to fabric industrial making of other countries The Three oriental countries of Korea, China, Japan made and used knots but their uses and composition are so different from those of Korea. The Mae Dup, Korean traditional knots cannot be learned from historical documents and material, but handed down literally through generations of Korean men and women over the centuries. The cord, called Dahye in Korean Mae Dup, ornamental knot, were used in old cloth to ornament traditional dress and ritual objects. Especially, during the choson dynasty period(1392-1910), the cord, knot and tassel were such indispensable item for daily use. So, Korean knot, Maedup is a unique thing which is all satisfactory for fulfil of aged, Korean vernacular and international desire of modern fashion industry. The aims of this study are conjoint of the our native internal beauty and formative nature of traditional knots to modern custom and offering the possibility to expression for modern custome, basis on the our traditional culture in international fashion markets. For theoretical background of this strdy, the author involved consideration from various angle, especially on the historical consideration, form, type, and formative specificity of traditional knots, MaeDup. And my eight manufactures and consist of Haute Couture-like high valued using to Korean traditional knots which adjust formative beauty and actual functions. First, our traditional beauty conciousness han been come from nature and concerned to own life. It has been expressed throughout the our traditional knots, Mae Dup and we know it from traditional knots. Third, according to modern individualized ages, attempt the harmony of Korean vernacular formative beauty to customal function. As the above, the study try to show the possibility of development of actual custome design by adjust Korean vemamental traditional and for mative beauty to modern custome.
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