현대 패션에 표현된 니트 디자인 연구
분야
예체능 > 미술
저자
김혜경 ( Hye Kyung Kim ) , 강희명 ( Hee Myung Kang )
발행기관
한국패션디자인학회
간행물정보
한국패션디자인학회지 2006년, 제6권 제1호, 16~31페이지(총16페이지)
파일형식
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    국문초록
    한국 니트 산업이 근대화 산업으로 성장하게 된지도 이미 50년이 넘었다. 현재의 니트 산업은 21세기 라이프스타일가 패션의 흐름에 적합한 산업으로 인정받고 있으며, 중요도가 높아지고 수요도 증대되고 있다. 니트웨어는 초기에는 전통 기술의 기능적인 측면이 주로 부각되었으나. 1960년대의 발전기를 맞이하면서 컴퓨터 니트 시대와 수공예의 부활이라는 두 분야가 동시에 성장하면서 기능성과 예술성을 갖춘 하나의 장르로 인정받기 시작했다. 20세기 니트 패션은 패턴, 소재, 디자인의 탐구가 이뤄지면서 기능성과 예술성을 갖춘 하나의 장르로 인정받기 시작했으며 시대적 흐름에 따라 변화, 발전하였다. 니트 산업이 더욱 발전하기 위해서는 텍스츄어, 조지, 디자인의 새로운 해석으로 상품의 고품질한 밎 차별화의 방법을 모색하며, 이를 위해서 니트의 정화한 이해와 니트어의 현주소에 대한 인식이 필요하다. 본 연구는 니트의 특성과 조직에 대한 이해와 현대 패션에 표현된 니트 디자인에 대해 고찰하였다. 연구의 방법은 니트의 이론적 고찰을 통해 니트의 개념, 특성, 조직을 연구하였고, 현대 패션에 나타난 니트 디자인의 조형성을 도입기(1920년 전후), 보급기(1930-50년대), 발전기(1960-80년대), 성숙기(1990년대 전후)로 시대 구분하여 시대의 트렌드에 따른 니트 디자인을 연구하였다. 또한 기본 조직과 응용 조직으로 디자인된 니트웨어를 살펴보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 니트는 루프가 곡선을 이루면서 연결되어 있어 직물과는 다른 특성을 지님을 알 수 있다. 직물보다 신축성이 크고 보온성이 높고 유연성이 풍불하며 드레이프성과 다공성이 크다는 장점이 있다. 런(run)과 컬 업(curl up)이 발생한다는 단점이 있으나 최근에는 이러한 성질을 디자인적 요소로 이용하여 디자인하는 경향이 많다. 또한 디자인적 측면에서 보면, 입체적인 표현과 디자이너가 의도하는 바를 원사에서 실의 합사 정도, 편성 조직, 게이지 등을 선택할 수 있어 창의성이 높다는 장정이 있는 소재로 미래가 밝다고 볼 수 있다.
    영문초록
    The knit industry of Korea has been developed and modemized for more than 50 years. The current knit industry is now recognized as the appropriate industry for the lifestyle and trend og the 21st century and its importance and demand are getting higher. In the early days, the functional aspect of knitwear in the traditional skills was mainly focused. However, by the growth of computer knit and resurrection of handicraft knitting in the 1960`s of the development period, knit was regarded as a genre having both functionality and art. The knit fashion of the 20t century developed following the trend and change of fashion, structure, material of the 20th century developed following the trend and change of fashion, structure, material, and design. For the development of the knit industry. we should seek high quality and differentiation of product through the new translation of texture, structure and design, which requires exact understanding of knit and current status. In this study, Iresearched character and structure of knit and knit design which was reflected in the modern fashion. Through the theological study. I researched the concept, character and structure of knit and classified the knit history into introductory period (around 1920`s), spread period (1930`s -1950`s), development period (1960`s-1980`s) and mature period (around 1990`s) to study the knit design by time trend. In addition, I studied knitwear design of basic structure and applied stucture. The result of theis study is as follows. Knit has different characteristics from fabric because of its curvedly connected loop structure. Knit has merit such as elasticity, insulation, flexibility, drape and porosity but it also has demerits like run and curl-up. Recently these characteristics of knit are frequently applied design. It can easily make three dimensional texture and allow more various expression by different selection of yarn-twisting, knitting and gauge. Therefore, it demerits of knit are compensated, its future is bright.
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