<창선감의록>의 "개과천선"과 악녀(惡女) 무후(無後)
분야
어문학 > 국문학
저자
김수연 ( Soo Youn Kim )
발행기관
한국고전여성문학회
간행물정보
한국고전여성문학연구 2012년, 제25권 335~363페이지(총29페이지)
파일형식
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    국문초록
    <창선감의록>은 선악의 대립을 통한 악인의 징치라는 ``복선화음(福善禍淫)``의 교화담론(敎化談論)을 주제 및 서사구조의 틀로 활용하였다. 주목할 것은 <창선감의록>의 악인은 징치되는 악인과 용서되는 우인(愚人)으로 나뉜다는 점이다. 우인은 심씨, 화춘, 엄숭 등인데, 심씨와 화춘은 주인공의 어머니와 형이며, 엄숭은 정치적 적대자이다. 이들은 공교롭게도 모두 상층 인물이다. 특히 심씨의 개과천선은 남성의 서사로 보완되는 여성 서사의 양상을 보여주는데, 효자를 둔 악녀의 서사는 아들의 효행 서사로 보완·수정된다. 그 결과 징치받아야 할 악녀가 ``개과천선``하여 복록을 누리는 서사가 되는 것이다. 반면 끝내 징치되는 악녀는 자손이 없는 것으로 그려진다. 즉 자신의 서사를 보완할 효행서사 자체를 가질 수 없는 것이다. 효의 서사로써만 보완될 수 있는 여성 서사를 중심으로 하는 장편소설에서, ``악녀``로 규정되며 무후(無後)하도록 그려지는 이들이 주로 하층인 것은 상층 남성중심의 사회질서에 위험한 존재로 여겨지는 ``하층여성의 욕망``을 나타낸다. 정치적 적대자였던 엄숭을 용서하고 그의 딸을 선한 주인공의 혈연관계로 받아들이는 서사는 허용하면서도, 화씨 집안 총부(총婦)의 지위에 오르기도 했던 조녀를 끝내 용서하지 않는 소설의 결말에서 ``위험한 개인``으로서의 ``악녀``에 대한 당대 사회의 시선을 읽을 수 있다.
    영문초록
    utilized edification discourse of ``reward virtue and punish vice`` which means castigation of evildoers through antagonism of good and evil as the theme or the narration frame of the story. What is remarkable is that they are divided into two characters, evildoers who are punished or fools who are forgiven. Ms. Sim, Hwachoon, and Umsoong are described as fools. Ms. Sim is the mother, Hwachoon is the elder brother of the hero and Umsoong is the antagonist but the upper class person. Especially, Sim`s repentance begin to emerge woman description which is complemented by man description, this story of malefactress having a devoted son becomes ``Turning over a new leaf`` one after supplementation and modification by the son`s filial behavior. On the other hand, the evil woman who is punished is described as a failure of issue. So, she cannot have a filial behavior story that complement her wicked description. In the full-length novel, women`s stories can be made up for their faults only by filial behaviors of their sons and the malefactresses having no sons are usually the lower classes so they represent ``the lower women`s desire`` as a menace against the male-dominated society. Political antagonist, Umsoong is forgiven and his daughter is accepted as a blood relationship with a good hero but the Hwa family`s eldest daughter-in-law, Cho is never acquitted of her fault. We can understand the eyes from society of the time about a malefactress as a ``dangerous individual``.
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