몽환가류 불교 가사의 개방성과 작가 의식
분야
어문학 > 국문학
저자
전재강 ( Jae Gang Jeon )
발행기관
한국시가학회
간행물정보
한국시가연구 2012년, 제33권 31~62페이지(총32페이지)
파일형식
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    국문초록
    이 논문에서는 불교 가사 전체 연구의 한 과정으로서 불교 가사 여러 유형 가운데 몽환 가류 불교 가사를 두 가지 기준에서 논의했다. 기능과 유형에서 개방성을 보여 주었고, 교시적 작가 의식의 기저에는 이원 대립적 세계인식의 층위와 일원 절대적 세계인식의 층위가 중층적으로 자리하고 있었다. 몽환가류 불교 가사는 대중들에게 몽환의 현실을 주로 가르치는 한편 이를 극복하는 방안으로 염불, 참선, 왕생 등을 교시하는 기능을 수행함과 동시에 죽은 사람의 영혼을 천도하는 기능도 수행하여 기능상 개방성을 보여 주었고, 이런 기능 수행의 필요에 따라여러 다른 유형의 불교가사 작품을 이 유형의 작품 내적 맥락에 따라 개념적, 통사 문맥적, 당위적으로 수용함으로써 유형적 개방성도 보여 주었다. 그런데 몽환가류 불교 가사의 교시적 작가의식의 근저에는 이원 대립적 세계인식과 일원 절대적 세계인식이 중층적으로 자리하고 있었다. 나열의 표현법을 사용하여 몽환 세계의 다양한 사례를 들어 보여 주고, 몽환 세계를 몽환 아닌 세계와 대비하면서 대조의 표현법을 사용하여 이원 대립적 세계관을 표현하고, 이 기초 위에서 작가는 대중을 몽환 세계에서 몽환 아닌 세계로 나아갈 것을 교시하였다. 그러나 일원 절대적 세계인식을 표현할때에는 몽환 세계를 극복하고 나아간 佛果, 悲智 등 몽환 아닌 세계도 몽환으로 간주하는 역설법을 사용하여 이원 대립적 두 세계를 모두 부정함으로써 작가는 本來成佛이라는 불교 이념의 기초 위에서 대립적 세계를 초월하라는 고차원의 교시를 내렸다. 교시의 방편으로 이원 대립의 세계에서 몽환 아닌 세계로 대중을 유도했지만 그런 교시 방편도 본질적으로는 본래성불이라는 불교 근본이념에 충실해야 함을 대립을 초월한 일원 절대적 세계인식으로 뒷받침했다.
    영문초록
    This dissertation is written in order to research for the empty dream song Buddhist Gasa style in two aspects. The first aspect is about the variability of empty dream song Buddhist Gasa style, the second aspect is about the basis of writer recognition in empty dream song Buddhist Gasa style. Firstly, in the aspect of the variability of empty dream song Buddhist Gasa style, there are two kinds of variability, which are the function and Gasa style. In the function of Buddhist Gasa style, there are two directions, which are the teaching Buddhism and the transfer of the soul. Secondly, In the variability of Gasa style, empty dream song Buddhist Gasa style received the paragraph of other Buddhist Gasa style works. For example, the paragraph of Amitabul chanting song Buddhist Gasa style(念佛 歌類佛敎歌辭), meditation song Buddhist Gasa style(參禪曲類佛敎歌辭), Nirvana song Buddhist Gasa style works(往生歌類佛敎歌辭) were adapted to empty dream song Buddhist Gasa style in order to teach lay person much more. Thirdly, in the aspect of the basis of writer recognition, I found out the fact that there two kinds of basis which are dualistic thinking and unitary thinking. The dualistic thinking was the basis of writer recognition. In this case the writer taught people to go to Nirvana from world. Fourthly, the unitary thinking was the basis of writer recognition. In this case the writer taught people to transcend dualistic world for arriving at real Buddha world. Even though I studied the empty dream song Buddhist Gasa style in this research paper, there could be the other Buddhist Gasa style to study. I might continue researching the other Buddhist Gasa style related with this style next time in the near future, for example, the praying song Buddhist Gasa style, the recruiting cause and effect money for taking care of temple.
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