한국사상(韓國思想) 철학(哲學) : 퇴계(退溪) 이황(李滉)의 이발중시적(理發重視的) 서예인식(書藝認識)
분야
인문과학 > 동양철학
저자
조민환 ( Min Hwan Jo )
발행기관
한국사상문화학회
간행물정보
한국사상과 문화 2012년, 제64권 377~408페이지(총32페이지)
파일형식
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    국문초록
    한국서예사를 通觀할 때, 조선조 초기는 안평대군이 趙孟부의 이른바 松雪體를 즐겨 씀으로써 蜀體가 유행하였고, 이후 인물과 시대에 따라 王羲之體와 조맹부체에 대한 好惡가 다르게 나타남을 발견할 수 있다. 그 중심에 유학자인 退溪 李滉이 있다. 이황은 유가의 道學적 세계관을 기본으로 하면서 心法의 예술로서의 서예를 말한다. 특히 敬을 바탕으로 한 심법 및 道學과 관련 지어 자신의 서예관을 말하면서, 나의 마음이 理와 하나가 되게 하며 道體가 유행할 수 있게 하는 勿忘· 勿助長을 강조한다. 아울러 ``枯淡``한 맛을 담아내는 敬의 예술, 理發의 예술로서의 서예를 말한다. 이런 사유에 바탕하여 趙孟부나 張弼의 서풍을 비판한다. 이황은 왕희지를 대표로 하는 晉法을 따르기는 했지만 그대로 묵수한 것은 아니고 여러 가지 서체를 자신의 것으로 만들어 네모 반듯하면서도 단아한 자신의 삶을 그대로 담아내는 서예세계를 펼친다. 이 같은 서예관은 유가의 溫柔敦厚함과 中和美를 추구하는 전형적인 유학자의 서예관이며, 그것에는 윤리적인 성격이 강한 서예정신이 담겨 있다. 이황이 말하고자 했던 서예정신은 이황의 근본철학사상과 별개의 것이 아니었다. 본고에서는 이황이 趙孟부體를 비판하고 王羲之體를 숭상하는 것은 단순히 書體의 측면만을 숭상하는 것이 아니라 程朱 성리학자들의 미의식의 변천과 함께 서예란 무엇인가에 대한 근본적인 물음이 담겨 있다는 것과 퇴계가 주장하는 理氣互發說 가운데 ``理發而氣隨之``에서의 ``理發``을 중시하는 사유와 관련이 있음에 주목하였다. 즉 이황은 理發의 서예를 통해 心畵로서의 서예와 書如其人적 서예의 전형을 보여주었다.
    영문초록
    T`oe-gye Yi Hwang held a high position as an Confucian and also played an important role in the calligraphy history of the Chosun dynasty. Wan Xizhi`s style of calligraphy formed the primary basis as the calligraphy in the middle of the Chosun dynasty tried to return from Zhao Mengfu`s calligraphy style with a fine and beautiful touch to the elegant technique of calligraphy. T`oe-gye, herewith, exclude the view of philosophy in the theory that the fundamental existence of the universe should be sought from material spirit rather than from abstract principle, which has a different view from that of the theory the activity of spirit is based on principle. He attached important to the academic discipline that makes the main part and based on respect. Likewise, he regarded the academic work based on respect as being also to overcome any desire by from and vigor by maintaining and conserving human original mind as it was. He thought that even a moralist should continue to make numerous training and tuning in order to enter a given stage because calligraphy as part of the life as a moralist ultimately manifest one`s personal dignity. The training means seeking not the form of ancient writings but their spirit, that is, ancient people`s attitude toward creation. It also enables him not to get out of right mind at the time of creation the governing the state out of the character in neutralization. Such attitude toward creation of his was expressed as beauty regularity, neutralization, and dryness and plainness in his calligraphic works. Finally, he also believed that one could from right character through respect stressed that one should maintain a respectful. This thought was introduced in the poems, writings, especially his conception of calligraphy. Calligraphy is a picture of one`s mind. That is, calligraphy comes one`s mind. Therefore the way of calligraphy is the way of mind. He demonstrated calligraphy represents one`s character.
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