기획특집 : 기획주제2 ; 도곡집(陶谷集)을 통해 본 도곡(陶谷) 이의현(李宜顯)의 학문 저술과 문예 : 성리학자(性理學者)로서 도곡(陶谷) 이의현(李宜顯)의 위학론(衛學論)
분야
어문학 > 국문학
저자
전병욱 ( Byoung Ok Jeon )
발행기관
한국한문고전학회(구 성신한문학회)
간행물정보
한문고전연구 2012년, 제25권 201~224페이지(총24페이지)
파일형식
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    국문초록
    이 글은 陶谷李宜顯(1669-1745)의 성리학적 衛學論을 다룬 연구이다. 도곡은 정치적으로는 선명하게 老論洛論系의 입장을 대변하였던 핵심적 인물이었고 문학적으로는 당대의 文衡으로서 唐宋古文派의 주요한 문장가였다. 정치 활동에 있어서 도곡은 노론 정당을 이끄는 인물은 아니었지만 당대 노론의 주요 인물들을 평가하는 수많은 神道碑銘와 墓誌銘등을 지어 노론의 의리를 천명하였다. 문학 활동에 있어서도 도곡은 詩와 산문을 고루 짓기는 하였으나 詩의 경우 輓詩가 반 이상이고 산문의 경우 碑誌類가 대부분인데 당연히 그 대상은 노론의 인물들이다. 그는 文章論에 있어 『朱子文集 』을 전범으로 삼아야 한다고 주장하여 소론에 비해 상대적으로 朱子學을 높인 노론의 입장을 충실히 대변하였다. 도곡에 대한 기존의 연구는 文學論에 대한 것이 많은데 대체로 도곡이 朱子의 문학론을 계승하면서도 개방적으로 다양한 문장을 섭렵하였다는 점을 부각시켰다. 그가 道와 文을 일치시하면서도 한편으로는 文의 독립적인 가치를 인정하였다고 보는 것이다. 연구자에 따라 전자를 도곡 문학론의 특징이라고 하기도 하고 전자와 후자가 모순적으로 결합된 것이 도곡 문학론의 특징이라고 주장하기도 한다. 이러한 관점에서 공통적인 것은 도곡 문학론의 본령을 주자학적 문학론으로 본다는 점이다. 말하자면 도곡은 기본적으로는 주자학적 문학론을 가졌는데 의외로 폭넓은 개방성을 가지기도 하였다는 것이 기존 연구자들의 대체적인 설명방식이었다. 하지만 필자가 보기에 도곡 문학론의 출발점은 주자학적 문학론이 아닌 것 같다. 오히려 도곡이 처음에 문장 수업을 하였을 때 집중적으로 읽었던 책은 『漢書 』와 『莊子 』이었지 『四書三經 』도 아니었고 朱子의 저작은 더더욱 아니었다. 道와는 그다지 상관없는 책을 교재로 삼아 문장을 익혔던 것이다. 도곡은『朱子大全』이 문장의 근간이라고 주장한 적이 있지만 그것은 그가 만년에 자신의 문장 수업이 잘못되었다는 회한을 표현한 것일 뿐이지 자신이 『주자대전』을 읽으며 문장을 익혔다는 뜻은 아니었다. 도곡은 이단으로부터 주자학을 지켜야 한다는 주장을 펼치기도 하였지만 그 자신이 주자의 철학에 대해깊이 있게 공부한 것은 아니었다. 그가 주자학을 옹위하려고 한 까닭은 주자의 철학이 이론적으로 완벽하다거나 주자의 문학이 미학적으로 수준 높다는 자신만의 體會가 있었기 때문이 아니라 노론의 의리를 지키기 위한 정치적인의도가 강한 것이었다. 문장과 문학론을 통해 노론의 의리를 대변한 것이 도곡의 학문이 가진 중요한 특징이라고 하겠다.
    영문초록
    This article deals with Do-Gok Uy-hyun Lee(1669-1745)`s theory of defending Neo-Confucianism. Do-gok was a key figure representing Noron(老論) in politics, as well as a quite literary stylist in Tang-Song Gomunpa(唐宋古文派) in his era. Although he was not a leader of his party-Noron Nakron, Do-gok made an avowal of Noron`s Uyli(義理) by writing numerous Shindaobimyoung (神道碑銘), Myozimyoung(墓誌銘), and the like, which contained his evaluation of Noron`s leading figures of the time. In his literary writing, he wrote both verse and prose evenly, but more importantly, he mostly wrote Manshi(輓詩) and Biziliu(碑誌類), which dealt with Noron`s figures. He asserted that Zhuziwenzi(朱子文集) should be treated as a paragon in literature, and thus faithfully represented Noron`s standpoint which rated Zhuzi(朱子) more highly than that of shaoron(少論). The existing research of Do-gok tends to focus on his literary theory, shedding light on that he openly ranged over an extensive writing styles while he succeeded to Zhuzi`s literary theory. According to these researches, it is considered that he acknowledged the merit of Mun(文) independently, while he tried to reconcile Dao(道) with Mun. In this context, some researchers claimed that the characteristic of Do-gok`s literary theory is his effort to reconcile Dao with Mun, whereas others maintained that these two elements-his acknowledgement of independent merit of 文and his attempt to reconcile Dao with Mun-were combined contradictorily. Despite this difference, they generally see Zhuzi`s literary theory as the essential feature of Do-gok`s theory. That is, basically, Do-gok`s literary theory, having extensive openness, was based on Zhuzi`s theory. However, I believe that the starting point of Do-gok`s literary theory was not that of Zhuzi. Rather, he mainly read irrelevant text books to Dao such as Hanshu(漢書), Zhuangzi(莊子), and the like, when he started to take his literary training. He cultivated his literary ability through these books, not through SiShu-SanJing(四書三經), or Zhuzi`s other works. Although it is true that Do-gok referred to Zhuzi-Daquan(朱子大全) as the basic, indispensible source of sentences, it does not mean that he took his literary training through Zhuzi-Daquan. Instead, I think, it only shows his regret late in his life, which he was misguided with his literary training. Do-gok maintained that Zhuzixue (朱子學) must be protected from attacks of heresy, but it is not because he thoroughly studied Zhuzi`s theory, but because he strongly intended to defend Noron`s Uyli(義理) in politics. In other words, he did not consider Zhuzi`s philosophy or literary theory as perfect ones theoretically as well as aesthetically. In brief, the primary characteristic of Do-gok`s literary theory is that he tried to represent Noron`s Uyli by his sentences and literary theory.
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