특집 : 요셉 보이스 (Joseph Beuys)의 작품에 나타난 그리스도교적 상징과 의식
분야
예체능 > 미술
저자
김행지 ( Kim Haeng Ji )
발행기관
미술사와 시각문화학회
간행물정보
미술사와 시각문화 2011년, 제10권 8~51페이지(총44페이지)
파일형식
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    국문초록
    20세기 초 잔혹한 세계대전을 겪으며 죽음에 대한 공포와 사회적 불안 속에서 극한의 고통을 체험했던 요셉 보이스는 1940년대 후반부터 그리스도교적 주제를 다루기 시작했다. 지방, 펠트, 밀랍, 꿀 등 자신의 조각 이론의 핵심 개념인 온도의 변화에 따른 물질의 형태 변화를 잘 보여 줄 유동성의 특질을 지닌 일상의 재료들을 사용해 십자가와 십자가 책형, 육화, 실체변화, 세례를 형상화하는 다양한 미술 장르를 실험했을 뿐만 아니라 때로는 신약성서에 나오는 정화의식을 비롯한 치유에 대한 이야기를 연상시키는 종교적 제의식과 같은 퍼포먼스와 해프닝과 같은 행위예술을 선보였다. 여기서 보이스는 연금술이나 샤머니즘, 루돌프 슈타이너의 인지학 등과 같은 미술 외적인 요소가 그 모티프가 되었던 재료나 장르를 도입해 끊임없이 미술의 영역으로 확장시키고 더 나아가 그것을 그리스도교 신비주의적 내러티브를 펼치는 수단으로 전환시켰다. 본 논문은 보이스의 작품 세계의 방향을 결정하는 기틀이 되었던 그의 초기 작업의 중요성을 인식하되 이 시기에 발표된 작품들 안에서 정신성이 가지고 있는 중요성을 시작으로, 그리스도교적 상징과 의식이 보이스의 작품에서 어떻게 예술의 사회적 역할을 수행하기 위한 “확장된 미술 개념”으로까지 그 시각적인 장력을 미치는지를 살펴보려는 연구이다.
    영문초록
    This paper explores the Joseph Beuys` (1921~1986) conceptual approaches to sculpture/drawing/performance/installation works, which employ various materials and techniques revealing christian symbols and rituals. By carefully examining some interesting themes such as the concept of suffering, death and resurrection, amongst other thing, respectively, this paper argues the spiritual and intellectual legacy of cross, Christ impulse, incarnation and transubstantiation with which Beuys` works have engaged. Such Beuys` fascination with the physical and spiritual transformation, like incarnation and transubstantiation in a more religious context, was influenced by the theories of Rudolf Steiner (1861~1925), the founder of anthroposophy who developed his philosophical ideas through christian, ecological and physical perspective. All Beuys` works on christian symbols and rituals can be traced back to the cognitive science of Steiner, who tried to define new concepts like Christ impulse and the substance of Christ com ined with his belief - the change of material`s state by temperature - which became the in Beuys theory of sculpture. As a result of his influence from the theory of Steiner, he came to put flexible materials like wax, fat, blood, honey and chocolate which showed the relationship between solidity and liquidity to reveal the invisible energy, the warmth character. What interested Beuys most was the warmth characteristic which is to be revealed in fat, wax and blood. By increasing his interest in symbolic religious properties, Beuys extended his early theory of social sculpture and secularized those theological concepts and meanings for his extended concept of art asserting the man`s potential spirituality and the creativity. The aim of Beuys` fundamental mandate of his sculptural theory,"Everyone is an artist", is to make people realize that the creativity should be not defined as the realm of artists, but that everyone should heal the society by developing creative thinking in their own lives.
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