특집논문 : 한국정토 신앙관련 사찰의 분류조사
분야
인문과학 > 종교학
저자
이홍구 ( Hong Gu Lee )
발행기관
동국대학교 전자불전문화콘텐츠연구소
간행물정보
전자불전 2011년, 제13권 63~85페이지(총23페이지)
파일형식
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    국문초록
    전 국토를 고속도로가 아닌 걷고 싶은 길로 복원하고 있는 문화현상은 우리 불교계에서 성지순례의 길의 의미를 다시 되돌아보는 계기가 되고 있다. 과거의 성인들이 걸었던 길을 따라 걷는 다는 것은 곧 역사속의 성인을 만난다는 의미 이자 그에 대한 경배의 과정이고, ``나``를 찾아 가는 성숙과 수행의 과정이다. 현대 한국에서 행해지는 성지순례에서 특히 주목해야 할 부분은, 어떠한 특정한 목적을 통해서 성지순례를 조직하고 있다는 것이다. 과거의 사찰순례가 공덕쌓기식이 중심이었다면, 현재 순례는 새로운 신앙결사의 형태를 보이고 있다. 하나의 사례로 108산사 순례를 예로 들 수 있는데, 사찰순례를 통해 사바세계 108번뇌를 정화해 가는 구도의 과정으로 승화해 낸 것이다. 정토사찰을 분류하고 조사하는 방법의 원칙으로 첫째, 『전통사찰총서』 전21권의 내용을 바탕으로 정토신앙과 관현이 있는 사찰 359곳을 선별하여 조사하였다. 둘째, 대한불교조계종 총무원에서 발행한 ``한국의 전통사찰``과 대한불교진흥원에서 발행한 ``한국불교총람 2008년 개정판``을 1차 문현에 대한 보조 자료로서 활용하였다. 셋째, 1차 조사를 토대로 인터넷을 활용하여 전통사찰종합관광정보, 대한불교조계종, 문화재청, 한국관광공사, 대한불교진흥원, 108산사순례기도회, 대한불교조계종 문화사업단 템플스테이 등을 활용했다. 그 결과 1차 97곳을 답사 대상으로 정하고 전지(全紙) 사이즈에 해당하는 전 국도를 펼쳐놓고 각 사찰을 지도상에 태그용 용지로 일일이 표시하여 한눈에 전체사찰을 볼 수 있도록 하였다. 그리고 나서 각 사찰에 대한 필요한 정보를 사전에 준비해 가지고 2010년9월6일부터 11월3일까지 총 8차에 걸쳐 86사찰을 조사 및 답사하였는데, 현지조사 답사를 수행하고 각 사찰에 대한 구체적 정보를 담은 답사보고 시트를 작성하였다. 한국 정토사상을 정토신앙의 순례코스 토대로 잡고 순례코스 대상의 최종 선정 원칙하에 한국 정토신앙의 순례코스 지향점을 고려하여 1차 답사 대상으로 삼은 사찰을 선별하고 지역별로 묶었다. 그리고 이에 대한 세부 조사를 통해, 실제적으로 답사 대상으로 정하고 답사를 수행한 사찰48곳을 ``정토로 가는 갈`` 이라는 테마로 각 권역별로 4대 권역으로 나누었다. 권역별 구분은 ①수도권 및 동북권 순례코스: 강원도-경기도-서울(16곳) ② 서남권 순례코스: 전라도(8곳) ③ 중부권 순례코스: 충청도 ④ 동남권 순례코스: 경상도(16곳) 코스로 개발하였다. 이러한 원칙하에 한국 정토산앙의 순례코스의 모습은 정토신앙이라는 테마중심의 길이 되어야 하며, 삶을 돌아보는 웰다잉의 길이어야 하며, 아미타불 48대원을 본 받아 서원으로 만나는 자신의 길어야 하며, 템플스테이로 머물면서 불교문화와 정토신앙을 체험하는 길이어야 하며, 극락으로 가는 여권 마련하는 스탬프 랠리의 길이어야 할 것이다. 이밖에도 이번 정토순례길을 분류, 조사 답사하면서 느낀 필자의 제한적 한계는 시간적 한계로 인해 각 사찰에서 충분히 현장을 파악하는데 아쉬움이 남아있다. 만약 여건이 허락했다면 정토신앙과 연관된 신앙형태를 최대한 체험하려 하였을 것이다. 그리고 해외순례코스와 종교화합의 길 같은 국내의 다양한 길과 순례코스를 직접 체험은 못하고 문헌적인 조사와 간접적인 조사의 한계로 인해현 시대에 걸맞은 정토신앙의 순례길에 대한 좌표를 정하는데 충분하지 못했다는 느낌이다
    영문초록
    The cultural phenomena which people wants to walk through the countryside, not the highway is served as a momentum to our Buddhist community look back on the significance of pilgrimage again. Walking along the same road where the sage of old time walked, means meeting the sage in history, the process of worship to them and th process of maturity and ascetic practice of finding limy self". Particularly, the important lines to look at performed pilgrimage in modern Korea, people organizes the pilgrimage for any particular purpose. In the past, the pilgrimage of temples was mainly pursuing Buddhist merit but, currently, the pilgrimage has shown in the form of a new religion societies. As a case study, the pilgrimage of 108 mountain temples could be an example, through the pilgrimage of temples, it sublimated as a stage of seeking after truth for purgating of 108 evil passions in the world of Sabha. The principles of classification and investigation of Buddhist Elysium Temple; First, based on the contents of all 21 volumes of "Series of Traditional Temples" 359 temples related to Buddhist Elysium were selected then investigated. Second, "Korea`s traditional temples" issued by Jogye Order of Korean Buddhism and "Overview of Buddhism Korea revised in 2008" issued by Korean Buddhist Institute(대한 불교 진흥원) were utilized as collateraJ for Primary literature. Third, based on primary research, it took advantage of the diverse groups related to Korean Buddhism including ]ogye Order of Korean Buddhism(대한불교조계종) by utilizing the Internet As a result, after selection of primary targeted 97 places, it were able to see full list of temples at a glance by putting individually the tag papers on the whole sheet of paper of country map. Then, the necessary information about each temples ha prepared in advance. From 6th September 2010 to 3rd November 2010, 86 temples were visited and investigated in total 8 times. After perform visits of field investigation, Visits Report Sheet containing specific information of each temples was written. Pilgrimage Course was based on Korean Buddhist Elysium. The temples of 1st visit were selected and bind by area considering final direction and final selection of pilgrimage courses under the principle. Therefore, through detailed investigation on this, actually visited 48 temples were divided into four regions on the name of `The Way to the Pure Land "as the theme. Division of area and Cow-se were developed as; 1.Pilgrimage Course of Metropolitan and East-Northen area : Gangwon-do, Gyeonggi-Seoul (16 places) 2.Pilgrimage Course of West-southern area : Jeolla-do (8 places) 3.Pilgrimage Course of Central area : Chungcheong-do (8 places) 4.Pilgrimage Course of East-Southern area : Gyeongsang-do (16 places). Under these principles, the appearance of Pilgrimage Course should be in the way of pivoting the theme of Korean Buddhist Elysium Pilgrimage, well-dying through remembering the life, setting up of self-confidence through vowing to Amitabha Buddha`s 48 cherished desires experiencing the Buddhist Elysium through Temple-Staying, stamping rally to get passport to Buddhist Elysium. Besides, it has remained disappointing in determining the field investigation of each temples due to the temporal limits and the restrictive situation while doing classification, investigation and visits. And also, we couJd not have any direct experiences of International pilgrimage courses and the national pilgrimage course such as the various roads of religious unity. So that we felt the insufficiency of the coordinates for expected pilgrimage courses from the current era due to limits of indir t and documentary research.
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