특집논문 : 불교문화유산의 디지털콘텐츠화 현황과 전략 연구 -디지털복원과정에서 디지털스토리텔링의 역할
분야
인문과학 > 종교학
저자
유동환 ( Dong Hwan Yoo )
발행기관
동국대학교 전자불전문화콘텐츠연구소
간행물정보
전자불전 2006년, 제8권 71~105페이지(총35페이지)
파일형식
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    국문초록
    이 원고는 1700여 년 동안 민족 문화원형(cultural archetype)으로 자리 잡고 있는 ``불교문화유산``의 디지털콘텐츠화 과정에서 디지털서사가 미치는 영향에 대해서 살펴보는 글이다. 널리 알려진 대로 불교문화유산은 종교문화인 동시에 전체 민족문화유산이기도 하다. 최근 전통문화를 소재로 한 환 타지 콘텐츠가 붐을 이루면서 불교문화유산은 문화콘텐츠산업에 소재와 이야기를 제공하는 무궁무진한 문화자원으로 새롭게 주목 받게 되었다. 그림에도 불구하고 현재의 불교문화유산은 보존정책에만 묶여 있어서 제대로 활용되어 콘텐츠화 하는 테에 많은 어려움을 겪고 있다. 문화유산의 디지털콘텐화 과정은 다음과 같다. 그 동안 널리 발굴, 연구된 문화유산 관련 지식정보를 디지타이징(digitizing)하고, 체계적으로 분류, 집적, 검색할 수 있도록 아카이빙(Digital Restorologing)하는 과정을 거친다. 그리고 최종적으로 다양한 체험콘텐츠로 개발되어 타임머신 여행을 하는듯한 체험(experience)단계에 이르게 된다. 그 과정에서 그 동안 디지털기술에만 만족하였던 단계를 넘어서 불교문화유산 본래의 환상적인 이야기와 메시지를 요구하는 단계로 진화하게 되었다. 그 결과 문화유산을 가장 잘 표현할 수 있는 미래 영상(FUture Film)인 4D Ride 영상(4D Ride Film)이 새롭게 각광 받게 되었다. 그리하여 불교문화유산인 ``금산 사 미록전``을 소재로 하여 4D Ride 영상 시나리오가 개발되는 과정을 단계별로 살펴보았다. 그리고 이 과정에서 쌍방향(interactive) 디지털서사(Digital Story-telling) 모델이 제공하는 다양한 체험의 가능성을 점검해 보았다.
    영문초록
    The purpose of this writing is to look at the influence of digital story-telling in the process of turning Buddhist cultural heritage into digital content. The Buddhist cultural heritage has been Korea`s national cultural archetype for 1.700 years. As is widely known, that heritage includes both the religious culture and the national culture at the same time. As fantasy genre using traditional culture as material become increasingly popular. the Buddhist cultural heritage has been put into the spotlight as a source of material and stories for the cultural content industry. Nevertheless. due to regulations for the protection and preservation of the Buddhist cultural heritage. it is hard to utilize the cultural content. The process of rendering cultural heritage digital content is as follows. First. the information on cultural heritage that has been excavated and studied is digitized. Then the content is stored so it is available to be categorized, integrated and searched in a systematic way. Then. using information on humanitarian, social and art fields. The data is digitally restored. Finally. the data offers activities on a range of experiences. so Web surfers can experience the data as if traveling in a time machine. Thanks to this process. people can go beyond the usual digital technology and demand fancy stories and messages. the original characteristics of the Buddhist cultural heritage. As a result. a 4-0 Ride Film, a futuristic type of film that can best describe the cultural heritage. is coming into the spotlight. The process of developing the 4-0 Ride Film for the Maitreya Hall in Geumsan Templeis presented step-by-step. In this process, we are looking at a variety of experiences that the interactive digital story-telling model can offer.
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