논문 : 안상의 가계와 생애 및 금합자보 편찬 과정
분야
예체능 > 음악
저자
최선아 ( Sun A Choi )
발행기관
한국음악사학회
간행물정보
한국음악사학보 2012년, 제49권 559~596페이지(총38페이지)
파일형식
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    국문초록
    안상(安상, 1511∼1579년 이후)은 우리나라 최초의 성리학자인 회 헌(晦軒) 안향(安珦, 1243~1306)의 후손으로, 특히 그의 외가 친척은 사림파 성리학자와 교유하고 성리학을 연구하고 실천하는데 힘썼다. 따라서 안상의 사상적 배경은 사림파 성리학에 있다고 하겠다. 한편 안상의 친가외가가 모두 음률(音律)을 잘 아는 인물을 배출한 집안이라서 그 역시 자연스럽게 음악을 접할 수 있었던 것 같고, 특히 내 재종증조부(7촌)인 성현이 창안한 합자보의 효용성을 정확히 이해할 정도의 안목과 음악적 지식을 겸비하고 있었기에 그 기보체계를 바탕으로 악곡을 정리하고 성현이 편찬한 『악학궤범』의 내용을 인용하여 『금합자보』를 편찬할 수 있었다. 더불어 성현의 향악을 긍정하는 태도 역시 이어받아서 『금합자보』에 반영한 것으로 보인다. 안상의 관직은 중앙과 지방으로 나누어서 살펴볼 수 있었다. 중앙에서는 경복궁 재건 사업에 참여하였고, 『금합자보』를 편찬하는 등 중앙 관리로서 중요한 업적을 남길 수 있었다. 지방에서는 대단히 모범적으로 수령 직을 수행하였다. 안상의 경상도 영천 군수 시절(1555∼1560)에는 선조의 묘소 관리 및 재사(齋舍) 영모암(永慕庵) 건립을 통해 선조의 영을 영원히 기리고자 하는 개인적인 이유와 한 고을의 수령으로서 효를 몸소 실천함으로써 백성을 교화하고자 하였다. 그리고 퇴계 이황의 권유로 이산서원(伊山書院)을 건립하여 선현을 받들어 모시고, 그 큰 뜻을 배우는 인재를 양성하고자 하였다. 평안도 중화 군수 시절(1565∼1568)에는 『속문범(續文範)』, 『한서전초(漢書傳抄)』, 『근사록(近思錄)』, 『용학석의(庸學釋義)』 등 명유(名儒)의 서적을 간행하여 국가이념인 성리학을 정착시키고 전파하려는 목적과 풍속의 교화라는 수령의 임무를 다 하고자 노력하였다. 함경도 덕원 부사 시절(1570∼1579년 이상)에는 목판본 『금합자보』를 간행하였다. 이러한 안상의 향촌에서의 행적은 지방관이면서 퇴계 이황의 제자 혹은 교유인의 활동과 그 맥을 같이 한다. 안상의 『금합자보』의 편찬과 간행은 시간적·공간적 차이가 난다. 안상은 장악 원 첨 정 시절(1561)에 궁중 장악 원 소장 합자보가 온전한 형태의 합자보가 아니었기에 이를 개수하여 『금합자보』를 편찬하였다. 그리고 안상은 풍속을 바꾸는 데는 악(樂)보다 더 좋은 것은 없다는 『효경』의 말씀을 염두에 두고, 향촌에서 거문고를 배우고 싶어도 사우(師友)를 만나지 못하여 거문고를 배울 수 없는 사람을 위해서 거문고 입문서인 『금합자보』를 간행하였다. 더불어 거문고를 통한 유가 악론의 실천을 당부하였다. 결국 『금합자보』를 간행한 이유 역시 영천에서 영 모암과 이산서원을 세우고 중화에서 여러 서적을 간행한 이유인 향촌에서의 성리학적 사회질서의 정착과 풍속의 교화라는 맥락에서 파악되어야 할 것이다.
    영문초록
    An Sang 安상(1511∼1579) was a descendant of An Hyang 安珦 (1243∼1306), the first Neo-Confucianist, and in particular his mother side relatives made efforts to keep company with other sarim 士林 (Neo-Confucianists), study and practice Neo-Confucianism. Therefore, it could be said that his ideological backgrounds lied in the sarim Neo-Confucianism Meanwhile, it seemed that both of his father and mother sides cultivated those who were well aware of music and he could be naturally exposed to music. Specifically, his mother`s side grear-grandfather was well versed with musical insight and knowledge sufficient enough to accurately understand the efficiency of hapiabo 合字譜 (combined character notation), principles of combining [hap合] letters [cha 字]) created by Song Hyon 成俔 (1439∼1504); thus, based on Song Hyon`s notation system, An Sang could arrange pieces of music and compile his Kum hapchabo 『琴合字譜』 (Tablature Notation for Komun`go) by citing the content of Akhak kwebom 『樂學軌範』 (Guide to the Study of Music) compiled by Song Hyon. Furthermore, it appeared that Song Hyon`s positive attitude towards byangak 鄕樂 was also passed down and Song Hyon reflected it into his Kum bapchabo. An Sang`s official posts could be divided into the central and provincial ones. In the central government, he made significant accomplishments as a central government official, by participating in the project of restoring Kyongbok palace 景福官 and compiling Kum hapchaho at Changagwon 掌樂院 (Royal Music Institute of Choson Dynasty). In the provincial government, he was a role-model type provincial governor. During his official post as a governor of Yongchon county 榮川郡, he did his best to cultivate the people by practicing his filial piety on his own as an individual and governor who wanted to keep commemorating the spirit of Soncho 先祖, by establishing Yongmoam 永慕庵. In addition, he founded Isan Sowon 伊山書院, revered ancient sages, and attempted to bring up competent persons learning such noble meanings and causes. During his governorship in Chunghwa county 中和郡, he endeavored to perform his duties as a governor by publishing the books of famous Confucianists, such as Sokmunbom 『續文範』, Hanso choncho 『漢書傳抄』, Kunsarok 『近思錄』, and Yonghak sogui 庸學釋義, and settling down and propagating the Neo-Confucianism, the then national ideology, and by cultivating the custom. While in office in Tokwonbu 德源府, as a deputy official, he published wooden Kum hapchabo. There were time and spatial differences in An Sang`s compilation and publication of Kum hapchabo. While in his office as a Chomjong 僉正 at Changagwon, the hapchabo Stoted in court Changagwon was not in a complete form; thus, he kept revising it and compiled Kum hapchabo. Keeping the old saying of Hyogyong 『孝經』in mind that there was nothing better than music in changing the custom, he published the beginner`s book for komun`go 玄琴, Kum hapchabo, for those who wanted to learn how to play komun`go in provinces but could not learn it due to a lack of instructors there. Moreover, he asked people to practice Confucius music theory through komun`go. The reasons for his publishing Kum hapchabo should be understood in tandem with the reasons for establishing various books in Chungbwa county the consolidation of Neo-Confucianistic social order and the enlightenment of the custom in provincial districts.
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