누가-행전의 여행 내러티브 연구: 눅 9:51-19:44와 행 19:21-28:31을 중심으로
분야
인문과학 > 종교학
저자
반재광 ( Jae Kwang Ban )
발행기관
한국복음주의신학회
간행물정보
성경과 신학 2013년, 제66권 125~155페이지(총31페이지)
파일형식
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    국문초록
    본 논문의 목적은 누가-행전의 주요한 두 여행 내러티브의 신학적 의미를 탐구하는 데 있다. 여행 주제는 성경의 주요 문학 패턴들 중 하나이다. 누가-행전의 여행 내러티브는 일반적인 성서의 여행 패턴을 공유하고 있다. 누가-행전에는 두 개의 주목할 만한 여행 내러티브가 존재한다: 누가복음의 예수여행 내러티브(9:51-19:44)와 사도행전의 바울 여행 내러티브(19:21-28:31). 이 두 여행 내러티브 각각은 고유한 특징들이 있으며, 여행 모티프에 대한 누가의 문학적 활용 속에 내포된 생각들을 우리에게 전해준다. 누가복음의 여행 내러티브는 갈릴리에서 시작된 복음이 예루살렘을 향하도록 이끄는 여행자 예수를 제시한다. 이 중심 공간인 예루살렘은 다양한 특권과 가능성을 내포하고 있었다. 그러나 예수와의 관계를 바르게 정립하지 못하는 가운데 중심 공간의 역할을 상실하고 말았다. 예수의 예루살렘 여행 과정에서 드러나는 다양한 등장인물들의 교체양상은 이러한 사실을 강화해주는 역할을 한다. 사도행전의 여행 내러티브는 여행자 바울의 모습을 통해 그 역할을 상실한 예루살렘에서 로마로 신앙의 중심 공간이 옮겨졌음을 보여주고 있다. 누가복음에서 열 두 제자와 칠십 인의 비교(눅 9장과 10장 참조)가 있었듯이, 사도행전 여행 내러티브는 동일한 역할을 베드로와 바울의 모습을 통해 계속해서 보여준다. 이 리더십의 이양은 동시에 예루살렘에서 로마로의 중심 장소의 변화를 상징적으로 보여주는 것이다. 이를 위해 누가는 바울이 죽음을 무릅쓰고 예루살렘을 거쳐 로마로 나아가는 재판과 고난의 여정을 수행하는 것으로 그려야 했던 것이다. 누가는 예수와 바울 사이의 문학적 병행과 신적 당위(dei /) 주제(눅 9:51; 행19:21; 23:17 등)를 통해 유의미한 신학적 접점을 창조하고 있다. 결국 누가는 누가-행전의 두 여행 내러티브에서 예수와 바울의 사역에 대한 자신만의 해석과 더불어 초기교회의 변화하는 신앙 정체성을 중심 공간의 이동과 리더십의 이양을 통해 제시하고 있다.
    영문초록
    The theme of travel is one of the major literary patterns shown in the Bible. The Travel Narratives shown in Luke-Acts share the general pattern of travel in the Bible. There are two noticeable Travel Narratives in Luke-Acts: one is Jesus` Travel Narrative in Luke(9:51-19:44), and the other is Paul`s Travel Narrative in the Acts(19:21-28:31). The purpose of this paper is to investigate the theological meaning of these two Travel Narratives. Each of these two narratives has its own characteristic, and tells us the thoughts implied in Luke`s literary usage of travel motif. The Travel Narratives in Luke show Jesus who started his gospels at Galilee and traveled toward Jerusalem. Jerusalem, the central space, implied various privileges and possibilities. However, Jerusalem lost its role as a central space while it could not establish the right relation with Jesus. The Travel Narratives in Acts show that the central space of religion moved from Jerusalem, which lost its role, to Rome. Just as there was a comparison between twelve apostles and seventy people in the gospel of Luke(see Luke Chap. 9 and 10), the Travel Narratives in the Acts continuously showed two comparisons through the actions of Peter and Paul. At the same time, this transferred leadership symbolically shows the change of central space from Jerusalem to Rome. For this, Luke had to describe that Paul made a journey, which included trials and sufferings, from Jerusalem to Rome at the risk of death. Eventually, Luke presents his own interpretation about Jesus and Paul`s ministry in the two Travel Narratives, and also presents the changing religious identity of early church by transfer of central space(Galilee→Jerusalem→Rome) and transfer of leadership(Peter→Paul).
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