HOME > 인문과학 > 서양철학 > 한국서양고전학회 > 서양고전학연구
Aristotle`s View on Economics (Oikonomia)
분야 인문과학 > 서양철학
저자 ( Byung Seok Son )
발행기관 한국서양고전학회
간행물정보 서양고전학연구 2012년, 제49권 45~63쪽(총19쪽)
파일형식 40000505.pdf [다운로드 무료 PDF 뷰어]
판매가격 4,900원
적립금 147원 (구매자료 3% 적립)
이 자료를
논문의 미리보기 2페이지를 PDF파일로 제공합니다.
 
연관 논문
A Buddhist`s View on Economic Problems -
The Implication and Utilization of Corrective and Restorative Concept of Justice in ‘Integrated Social Studies’ -with Emphasis on the view of justice in Aristotle and Jeremy Bentham-
Assessing the Differences in Koran View on National Economic Policy with Factor and Cluster Analysis -
연구논문 : 경제 인지 발달에 대한 Piaget 의 관점과 영역 - 특수적 ( domain - specific ) 관점의 비교 ( Articles : The comparison of Piagetian view and domain - specific view on children`s development of economic cognition )
Practical Wisdom and Knowledge of the End in Aristotle’s Ethics -
 
 
영문초록
According to Aristotle, happiness is achieved in virtue`s activity (energeia). However, contrary to some analyses of his philosophy, he does not deny that wealth may legitimately be considered an external good. Human beings need material things for their subsistence or life, and wealth can contribute the achievement of the eudaimonia. In the Politics Book One, Aristotle refers to the pursuit of wealth as oikonomike, i.e. economics. However, he said that the oikonomike must be limited. According to Aristotle there are two kinds of wealth, true wealth and spurious wealth. The former is called natural, chrematistike, while the latter is unnatural, chrematistike. In particular, Aristotle calls trade (kapelike) unnatural, chrematistike, and he strongly denies its value, saying that this kind wealth is the unlimited and excessive pursuit of wealth. The reasons that Aristotle assesses kapelike in a negative way lie in his Politics Book One. Trade pursues money to an unlimited and excessive amount, while the natural chrematistike provides for men`s natural wants regarding the management of the household or polis. Next, the paper discusses the negative aspect of the excessive pursuit of wealth and how it could provoke a social struggle between the rich and poor, according to Aristotle. In other words, Aristotle believes that excessive riches could disenfranchise citizens from their community, and hence make the multitude stir up revolutions (neoteropoiia). Although Aristotle shows a strong fear of the limitless pursuit of wealth and how it could negatively affect the virtuous act, he does not deny a system of private property. In fact, Aristotle criticizes strongly Plato`s communism and Phaleas` political proposals. Lastly, through examination of Nicomachean Ethics Book Four, two ethical virtues, liberality (eleutheriotes) and magnificence (megaloprepeia) are related to the use of wealth by which harmony or solidarity within the polis could be achieved. Aristotle`s strong belief that liberal and magnificent persons are truly virtuous persons is obvious, and he clearly argues that they know the true end of wealth and have genuine concern for the lower or poor classes.
 
 
Aristotle, Plato, economics, wealth, eudaimonia, virtue, Liberality, magnificence
 
 
도움말
본 논문은 참고용 논문으로 수정 및 텍스트 복사가 되지 않습니다.
 
 
추천자료
[지구과학] 우주와 지구
[철학] 아리스토텔레스의 윤리학
Toward Constructivist Teacher Education for Elementary Schoo
[영어]영문의이해-I 시험범위 전문
패션의 모방과 재창조 논란 고찰(영문)
자연신학(Natural Theology)
[대학입시, 논술고사] 논술 면접 구술고사 및 지도 실제 출제문제
[인문사회] 영국문학개관
[교양학]논문작성및문헌인용[1]
[경영학] 기업가 정신을 통한 혁신적인 격언과 명언 조사(A+자료)
오늘 본 자료
오늘 본 자료가 없습니다.
장바구니 담은 자료
장바구니가 비어 있습니다.
이 간행물 인기자료
Articles : Plato`s Rhetoric of Law ...
아이스킬로스의 『아가멤논』에 나타...
Articles : Female Garden and Poetry...
논문 : 파르메니데스에서 신화와 철학
논문 : 『 에우티프론 』 의 소크라테...
이 간행물 신규자료
『아가멤논』의 봉화-통신공학적 관점
플라톤의 정치철학에서 정치적 지식의...
아리스토텔레스에서 운동과 활동의 관...
아리스토텔레스의 본성 개념과 공동체...
아리스토텔레스와 비극의 카타르시스-...
저작권 정보
본 학술논문은 한국학술정보㈜ 각 학회간에 저작권 계약이 체결된 것으로 HAPPY학술이 제공하고 있습니다. 본 저작물을 불법적으로 이용시는 법적인 제재가 가해질 수 있습니다.
 
서비스이용약관 | 개인정보취급방침 | E-mail 수집 거부 | 제휴 및 광고문의 | FAQ
이메일 무단 수집 거부
본 웹사이트에 게시된 이메일 주소가 전자우편 수집 프로그램이나 그 밖의 기술적 장치를 이용하여 무단으로 수집되는 것을 거부하며, 이를 위반시 정보통신망법에 의해 형사처벌됨을 유념하시기 바랍니다. [게시일 2003년 4월 2일]