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하택종(荷澤宗)과 홍주종(洪州宗)의 상이점 연구
분야 인문과학 > 종교학
저자 김경숙 ( Kyung Sook Kim )
발행기관 한국선학회
간행물정보 한국선학 2012년, 제32권 99~128쪽(총30쪽)
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백파긍선의 『선문수경』에 나타난 선종의 분류 고찰
 
 
국문초록
達摩를 初祖로 하여 출발한 선종은 후대로 내려오면서 여러 갈래로 나뉘어져서 서로 자신의 종파가 우세함을 주장하여 唐 중기의 선종은 매우 다양하게 전개되었다. 이러한 상황에서 종밀은 『禪門師資承襲圖』 저술하여 唐初부터 中期까지 선종의 분파를 정리하고, 각 종파의 종지를 설명하고 자신의 견해를 더하여 평을 하였다. 이 『承襲圖』의 실제적인 저술 의도는 洪州宗보다 荷澤宗이 禪門의 正系임을 주장하기 위해 저술된 것이다. 이미 쇠퇴하여 세력이 약한 牛頭宗이나 北宗에 비해 걸출한 제자들의 활약으로 세력을 확장해가고 있던 洪州宗에 대해 비판을 가한 것은 홍주종을 강하게 의식하고 있기 때문이다. 이와 같은 종밀의 견해를 통하여 홍주종을 평가하던 것에서 하택종과 홍주종의 본래적인 입장을 중립적인 위치에서 논해 보고자 하였다. 이 두 종파는 혜능의 남종으로부터 분리되었고 같은 성종에 속하지만 여러 부분에서 차이점이 있다. 본 논문에서는 ``此心이 지칭하는 관점의 차이``, ``본체 중심과 작용 중심에 대한 관점의 차이``, ``하택종의 知와 홍주종의 靈覺과 鑑照의 차이``, ``善?惡과 迷?悟의 관점 차이`` 등으로 나누어 각각 논해 보았다.
 
 
영문초록
Although having started from Bodhidharma Chan as a root, the Chinese Chan School became divided into numerous different branches in its later periods and each and every sect claimed its own predominance over the others. Therefore, Chan School was in utter confusion in the middle of Tang dynasty. In such situation, Zongmi, through writing of the Chart of the Master-Disciple Succession of the Chan Gate, categorized the branches of Chan School from the early stage of Tang dynasty to the middle part, accounted for the main principle or teaching of each school and commented thereon. The actual intent of his writing of the text lies in claiming that the Heze School rather than the Hongzhou School, is the orthodox school of dharma-lineage. Although the Hongzhou school has been rated low through Zongmi`s viewpoint, in this paper I will attempt to deal with both schools, placing the two on the same flat. These two schools, though having received the same dharma-lineage of Huineng and belonging to the same Dharma-nature school, show differences in various aspects. This paper is discussing there are considerable differences such as: 1) Difference in perspectives denominated by “the mind”; 2) Difference between substance-centrism and function-centrism; 3) Difference between peculiar philosophical term “Ji (知, knowledge)” of the Heze School and ‘mysterious enlightenment’ and ‘reflection in a mirror’ of the Hongzhou School; 4) Difference in the viewpoints about ‘wholesome and unwholesome’ and ‘delusion and enlightenment.’
 
 
홍주종, 하택종, 규봉종밀, , 영각, 공적, Guifeng Zongmi, Heze School, Hongzhou school, Perfect voidance and stillness, Mysterious enlightenment, Chart of the Master-Disciple Succession of the Chan Gate
 
 
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