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韓國漢文學硏究(한국한문학연구)와 "東(동)아시아" -동아시아 한문학의 가능성-
분야 어문학 > 국문학
저자 진재교 ( Jae Kyo Jin )
발행기관 우리한문학회
간행물정보 한문학보 2012년, 제27권 3~29쪽(총27쪽)
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국문초록
한자문화권에서 한자를 차용하여 문학 활동을 한 동아시아 각국의 한문학은 複數로 존재한다. 이러한 복수의 한문학을 거론하면서 동아시아와에 연결시켜 동아시아 한문학의 가능성을 거론하였다. 이것은 한문학에서 상호 교류와 소통의 흔적을 중시하고 이를 동아시아 인식의 틀로 설정하여 바라보려는 것을 말한다. 동아시아 한문학은 한자 문화를 배경으로 한 단수의 한문학(중국문학)이 동아시아 공간에서 오랜 기간 내재화 한 차별성과 위계화한 질서로 단수 한문학을 포섭하는 것이 아니라, 평등의 지평에서 만난 복수의 한문학을 의미한다. 이를 확인하기 위하여 한문학 작품 중에서 상호 소통과 교류, 그리고 소통하는 양상 등 몇 가지 사례를 제시한다. 사실 동아시아 한문학을 논의하면서 동아시아 각국의 모든 한문 작품을 거론하기에는 무리가 따른다. 동아시아 한문학의 성립을 위해서는 우선 차별과 배제의 시각을 거두고 다양한 시각을 교차하는 자세가 필요하다는 점을 재확인한 셈이다.
 
 
영문초록
Within the culture area of Chinese characters, each country has had two different types of Chinese classics because it borrowed Chinese characters and used them to create literature. While mentioning two types of Chinese classics, this paper discussed the relationship between East Asian Chinese classics and East Asia. This discussion told us that the mutual communication and exchange in Chinese classics are regarded as the relevant factors and they are understood as a frame in East Asian thoughts. Thus, this paper proposes that the so-called East Asian Chinese classics does not only mean Chinese literature written by Chinese characters because it included not only Chinese literature which was internalized and well-structured but also the universal Chinese classics. In order to confirm this proposal, this paper shows certain evidence with the literary works in Chinese classics such as the relative communication and exchange, the style of communication, and etc. In fact, when studying East Asian Chinese classics, it is impossible to discuss all literary works written by Chinese characters in East Asia. In order to establish the notion “East Asian Chinese classics”, at first, it is necessary to exclude the discrimination between Chinese literature and Chinese classics and to accept to exist various aspects in Chinese classics.
 
 
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