新羅皇龍寺丈六像(신라황룡사장육상)의 淵源(연원)과 性格(성격) -6世紀(세기) 中國(중국) 南北朝時代(남북조시대)"政治的瑞像(정치적서상)"과 比較分析(비교분석)을 통한 연구
분야
인문과학 > 동양사
저자
소현숙 ( Hyun Sook So )
발행기관
한국고대학회
간행물정보
선사와 고대 2012년, 제37권 5~30페이지(총26페이지)
파일형식
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    국문초록
    진흥왕 35년(574) 완성된 皇龍寺丈六像은 阿育王像신앙과 밀접한 관계를 가지고 있으며, 국가에 大事가 있을 때 징조를 보여주며 신라 왕조의 정통성을 보장해주는 ‘정치적 瑞像’ 이었다. 본고는 이와 같은 황룡사 장육상을 6세기 중국의 정치적 瑞像과 비교 분석하여 장육상의 연원과 그 특징을 밝히고자 하였다. 중국에서 아육왕상 신앙은 황룡사상이 완성되는 574년 이전까지 주로 남조에서 유행하였다. 북조에서 아육왕상 신앙이 출현하는 것은 553년과 554년 서위의 成都와 江陵점령 이후이다. 이 또한 아육왕상 신앙이 유행하던 성도에 한정되어 있으며, 長江이북에서는 570년대 이후에야 비로소 출현한다. 그러므로 황룡사 장육상의 조성은 남조 아육왕상 신앙의 영향아래 이뤄졌다고 보아야 할 것이다. 황룡사 장육상의 가장 큰 특징은 이 상이 신라를 대표하는 기념비적 불상이며, 왕실의 대사가 있을 때 징조를 나타내는 등, 국가권력과 매우 밀접한 관계를 가진 정치적 서상이라는 점이다. 이처럼 불상이 국가나 황제 권력과 밀착하여 왕조의 정통성을 보장하는 정치적서상으로 숭배되는 전통은 6세기 전기 남조 梁武帝에서 비교적 두드러지며, 이후 陳과 後梁에 계승된다. 반면 북조에서는 정치적 서상의 전통이 미약했던 것으로 추정되며, 통일 왕조인 隋에 이르러 두드러진다. 그러므로 정치적 서상으로서 황룡사 장육상의 조성은 남조의 불교문화 전통으로부터 강한 영향을 받았음을 알 수 있다. 남조로부터의 영향은 불교적祥瑞의 출현이 바다를 통해 이르렀다는 출현과정에서도 동일하게 보인다. 상술한 세 가지 방면으로부터의 비교 분석을 통해 황룡사 장육상의 조성에 미친 남조불교문화 영향을 알 수 있었다. 그런데 황룡사 장육상의 조성에는 남조와 다른 특징 또한 강하게 출현하며, 이런 독자성이 황룡사 장육상의 연기 설화에는 더욱 강조되어 있다. 『三國遺事』의 관련 기록을 살펴보면 황룡사 장육상은 ‘아육왕도 완성하지 못한 장육의 大像을 진흥왕이 완성했다’는 점을 강조하고 있다. 또한 이 상을 ‘丈六像’이라고 부르고 상을 안치한 불전을 ‘丈六殿’으로 부르고 있는 데서 알 수 있듯이 ‘丈六’을 강조하고 있다. 6세기 중국에서 ‘丈六’은 석가모니, 나아가 모든 부처의 ‘眞身’으로 인식되었다. 고사에 황룡사 불상은 석가상이라 했으므로 황룡사 장육상은 바로 석가모니 眞身像이 되는 것이다. 때문에 황룡사 장육상의 완성은 곧 석가모니가 신라 땅에 現身한 것으로 인식되었을 것이며, 이로 인해 신라는 자연스레 불국토로 전화하게 되는 것이다. 6세기 남조의 정치적 서상 숭배는 인도의 전륜성왕인 아육왕이 만든 상이 남조에 전래되었음을 들어 왕조의 정통성을 보장받는 구조를 가지고 있다. 다시 말해 ‘옛 성왕에 假託하여 왕조의 정통성을 보장받는’ 구조이다. 이는 중국에서 고래로부터 왕조의 정통성을 보장받기 위해 사용해 오던 ‘復古’정치의 한 방식이다. 그런데 황룡사 장육상은 ‘아육왕도 실패한 것을 진흥왕이 완성했다’고 하여 옛 성왕에 가탁하는 방법을 사용하지 않고 있어 남조와 다른 형태를 보여주고 있는데, 이는 漢族왕조와 달리 신라에는 ‘복고에 의한 정통성의보장’이라는 정치적 이념이 애초 존재하지 않았기 때문으로 생각된다.
    영문초록
    The Jiang-Liu statue completed in the year 35 of King Jinheung (574) is close related with the religion of the Ashokan statue. And it was a political auspicious image that had secured the legitimacy of Shilla Dynasty showing the presages of large national events. This paper intende to identify the characteristic of Jang-Liu statue of Hwangnyongsa(皇龍寺) through comparative analysis of the political auspicious image of China in the 6thcentury. The Ashokan statue worship was mostly popular in the Southern Dynasties until 574 when the statue of Hwangnyongsa was completed. The Ashokan statue worship appeared in the Northern Dynasties after occupation of Chengdu(成都) and Jiangling (江陵) of Western Wei(西魏) in 553 and 554, respectively. And in the north of the Yangtze River(揚子江) the Ashokan statue worship was appeared at last in 570. Therefore, it is clear that the Jiang-Liu statue of Hwangnyongsa was constructed under the religious influence of Ashokan statues of the Southern Dynasties. The most specific characteristic of Jiang-Liu statue of Hwangnyongsa is that it is the monumental statue of the Buddha representing Shilla and was a political auspicious image that was close related with the national authority showing the presages of large national events. The tradition that the statue of the Buddha were idolized as the political auspicious image that was close related with the authority of the country or emperor was relative significant in Liang(梁) Dynasty. However, the tradition of political auspicious image seemed to be very weak in the Northern Dynasties and appeared in unified Sui(隋) Dynasty. Therefore, it is indicated that the Jiang-Liu statue of Hwangnyongsa was constructed as a political auspicious image under the strong influence of the Southern Dynasties. The influence of the Southern Dynasties is also indicated in the appearance process that the Buddhist auspicious signs appeared through a sea. It could be identified that the Buddhist culture of the Southern Dynasties influenced in construction of Jiang-Liu statue of Hwangnyongsa through the comparative analysis focused in above-stated three directions. Meanwhile, the characteristics of the Southern Dynasties were very significant in the Jiang-Liu statue of Hwangnyongsa such originality was more emphasized in the historical tale of the Jiang-Liu statue of Hwangnyongsa. When reviewing the related records, it is emphasized that the large statue, Jiang-Liu statue of Hwnagnyongsa, could not be completed by King Ashoka but was completed by King Jinheung. Also, Jiang-Liu was emphasized in the explanation that such statue was called the "Jiang-Liu statue" and that the place to put such statue was called Jiang-Liu shrine . "Jiang-Liu" was considered to be the "real body" of Sakyamuni and the whole Buddha in China in the 6thCentury. As the statue of the Buddha of Hwangnyongsa was called Sakyamuni Statue, Jiang-Liu statue was the very real body of Sakyamuni. Therefore, the completion of the Jiang-Liu statue of Hwangnyongsa would be recognized to be the appearance of Sakyamuni in the land of Shilla and Shilla was naturally changed to the Pure Land. When it is considered that the statues made by King Ashoka, King Cakravartin of India, were transmitted to the Southern Dynasties, it is indicated that the adoration of political auspicious images in the Southern Dynasties in the 6thcentury had the structure to secure the legitimacy of a dynasty. In other words, the structure was that the legitimacy of a dynasty was secured depending upon a sage king of the old days. This was “the Returning to the Ancients(復古)” which had been used in China from a long time ago so that the legitimacy of dynasties might be secured. While, as it was emphasized that Jiang-Liu statue of Hwangnyongsa was completed in spite of the failure made by King Ashoka, the method to be depended upon a sage king of the old days and a type different from that of the Southern Dynasties is shown; the reason would be the situation that Shilla had no political ideology for “security of legitimacy with he Returning to the Ancients” at that time differently from the dynasties of China.
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