가구디자인을 위한 컴퓨터 그래픽 교육용 이-러닝 강좌 개발에 관한 연구 -오토데스크사 3디 에스 맥스 교육용 강좌개발을 중심으로-
분야
예체능 > 미술
저자
이영춘 ( Young Choon Lee )
발행기관
한국기초조형학회
간행물정보
기초조형학연구 2013년, 제14권 제2호, 271~279쪽(총9쪽)
파일형식
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    국문초록
    오늘날 컴퓨터와 인터넷을 이용한 이-러닝 강좌는 인문, 공학, 자연, 예술 등 많은 분야에서 그 효율성을 입증해 왔으며, 시각적 교육내용과 실습이 많은 디자인 교육 분야에서 중요성과 역할론이 꾸준히 거론되고 있다. 하지만 여러 가지 현실적 문제로 인하여 그 수요를 충족시키지 못하는 취약점을 노출하고 있다. 특히 가구디자인 컴퓨터 그래픽 실기 교육의 경우 고가의 프로그램 구입과 기자재 확보 등의 어려움과 맞물려 이-러닝 시스템의 효율적 활용이 절실하게 요구되고 있으면서도 이와 관련한 연구와 개발이 타 분야에 비해 미진한 상황이다. 본 연구에서는 가구디자인 컴퓨터 그래픽 프로그램인 3ds max 교육과정과 관련한 이- 러닝 강좌 개발을 연구사례로 들어 가구디자인 교육에 있어서의 이-러닝 강좌의 중요성과 개발과정, 개발 후 효과 등을 분석하였다. 연구를 위하여 가구디자인 전공 대학 2학년 학생을 실험군과 대조군으로 설정하여 실험군은 오프라인 강좌와 이-러닝 강좌를 병행 지도 하였고, 대조군에서는 오프라인 강좌만을 진행하여 결과를 분석하였다. 결과분석은 강의종료 후 제출된 과제물 평가와 설문조사를 통해 진행하였다. 그 결과 실험군의 학습참여도, 과제수행능력, 시험 성적, 강의평가 평점, 수업 만족도 등 모든 분야가 대조군보다 높게 평가가 되었음을 확인하였다 이를 통해 이-러닝 강좌개발 및 시행에 따른 장점과 문제점을 진단하였고, 이-러닝 강좌를 통한 교육효율성 제고 및 향후 발전방향 제시를 하여 디자인 전공교육의 발전을 도모하고자 하였다.
    영문초록
    Today, e-learning that utilizes computer and internet has proven its efficiency in various fields including literature, engineering, natural science, and arts and especially, the significance and roles of e-learning in design education, which demands visual details and practice for education, have been consistently addressed. However, it reveals vulnerability that fails to satisfy its demand due to several realistic problems Although effective utilization of e-leaning system is highly expected in case of computer graphic education on fumiture design, only a few studies and researches have been made compared to other fields in concert with difficulties to purchase expensive programs and secure after the development were analyzed in terms of the education on furniture design by counting some development cases of e-learning educational program in relation with 3ds Max educational course, which is a computer design program for furniture design. For the study, sophomores majoring in furniture design were divided into an experimental and comparison groups. To the experimental offering off-line lecture and e-learning program were provided simultaneously while offering off-line lecture to the comparison group. For the result analysis, the evaluation on assignments that were submitted after the lecture completion as well as survey on the course were prompted. According to the result, all areas including educational participation, assignment performance, test result, average score on lecture evaluation, and lecture satisfaction were shown to be high among the experimental group. Through theses, it was possible to diagnosed advantages and problems that might be generated in the course of developing and executing e-learning programs. Also, it intended to promote educational development in the field of design major by uplifting the educational efficiency and suggesting developmental direction in the future through e-learning.
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