쟁(箏)의 음악적 기능과 연주법 서양음악을 위한 중국 악기의 활용
분야
예체능 > 음악
저자
마이클시드니톰슨 ( Michael Sidney Timpson )
발행기관
한국음악학학회
간행물정보
음악학(音.樂.學) 2013년, 제24권 137~162페이지(총26페이지)
파일형식
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    국문초록
    본 논문은 중국 악기 ‘고쟁’을 위한 곡을 쓰는 작곡가들에게 창의적이고도 실용적인 가이드라인을 제공하는 것을 목적으로 한다. 중국인이 아닌 작곡가들이 고쟁을 작품에 도입하는 경우가 빈번한데, 고쟁의 기술적 특성으로 인해 다른 서양악기들과의 합주에서 튀어나거나 대조되는 것을 듣게 된다. 본 연구는 이러한 문제들에 대해 관찰한 내용들과 이에 대한 잠정적 해결책을 정리하였으며, 특히 1) 고쟁의 구조, 특히 연주 실제와 관련이 있는 구조, 2) 두 손으로 연주하기, 악기의 성질, 조율 및 음색, 3) 전통음악과 확대된 장식음을 넣는 테크닉, 4) 다성음악, 반음계주의(스코르다투라 포함), 또는 다양한 화성 어법을 연주하기 위해 효과적으로 쟁을 사용하는 방법 등을 논하였다. 쟁의 구조, 전통, 그리고 연주기법에 대한 전반적인 이해가 수반될 경우, 서양의 작곡가들이 현대 음악 안에서 화성양식과 현대적 음향 안에서도 자연스럽게 쟁을 사용할 수 있게 될 것이다.
    영문초록
    The purpose of this descriptive study is to provide a creative and practical guideline for western music composers when adopting the Chinese GuZheng as a performing medium. Although frequently attempted by non-Sinitic composers for the adoption into western compositions, GuZheng`s mechanic uniqueness and performance practices post contrasting challenges from the adoption of western instruments. This study summarizes these observed issues and potential solutions for these difficulties in the order of: (1) the construction of the instrument, especially as it is related to performance practice, (2) the designated performing duties of both hands, the instrument’s temperament, and the manipulation of intonation and timbre, (3) ornamental practices in both traditional and extended techniques, and (4) the viable adaptations in Zheng for performing music in polyphony, chromaticism (including scordatura) and various Western music harmonic languages are discussed through their application. A comprehensive understanding in Zheng’s construction, tradition, and performing techniques allows the western composer to create contemporary pieces that are still idiomatic in western harmonic style and contemporary sound.
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