오페라 “아이다” 무대의상에 관한 고찰
분야
예체능 > 미술
저자
유명의 ( Myung Iee Yoo )
발행기관
한국일러스아트학회
간행물정보
조형미디어학 2013년, 제16권 제2호, 121~128페이지(총8페이지)
파일형식
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    국문초록
    본 연구는 베르디의 ‘아이다’ 무대의상에 대하여 고찰한 것이다. 무대연출과 무대의상, 오페라 ‘아이다’와 ``주세페 베르디``의 이론적 배경에 대하여도 고찰하였다. 오페라 ‘아이다’의 공연영상물 중에서 특징적인 무대의상을 보여주었던 오페라 ‘아이다’ 공연을 선별하여 본 연구의 대상 공연으로 설정하였다. 연구 결과, 오페라 무대의상은 연출의 변화와 맥락을 같이하며 변화하고 있음을 알 수 있었다. 초연에서는 이집트문화를 상징하는 신전의 벽화나 고대 이집트 의상이 무대의상의 기본 콘셉트였었다. 그러나 초연 이후 약 150여년의 세월동안 오페라 무대는 계속 진화하고 있었다. 우선 오페라의 무대가 다양해졌다. 이러한 무대유형의 변화는 무대의상에도 지대한 영향을 끼치게 되었다. 그러나 이러한 변화에도 불구하고 여전히 원작과 초연을 그대로 따르는 재현의 무대를 확인할 수 있었다. 또 리브레토 자체를 재해석한 무대연출도 찾을 수 있었다. 이 경우 시대는 물론 상황까지도 재해석하여 연출을 설정함으로서 무대의상도 이에 따라 획기적인 변화가 있었다. 오페라 제작 시기를 무시하고 현대의 상황으로 설정하는 경우에는 현대패션의 흐름을 반영하는 무대의상을 필요로 하였다. 또 다른 연출의 변화로는 아리아 음악을 중심으로 부각시키는 심리극적 연출을 들 수 있다. 이러한 연출은 협소한 무대에서도 손색없는 오페라 연출이 가능하며 무대의상의 역할이 더욱 커짐을 알 수 있었다. 과거에 성공적인 연출을 경험했던 극장들의 기 프로덕션의 재활용 연출도 확인되었다. 이 경우에는 과거의 무대의상을 리폼하거나 같은 형태로 새롭게 제작하는 등 무대의상 활용의 범주가 더욱 다양해질 수 있음을 알 수 있었다. 시대와 상황의 변화, 다양한 연출에 호응하는 수준 있는 무대의상을 위해서는 문화와 예술과 사회적 배경을 이해할 수 있는 인문학적 소양이 필수적이다. 이러한 소양을 바탕으로 감각적인 디자인 능력과 작품에 대한 이해, 등장인물에 대한 다양한 분석을 통해 무대 위에서 작품의 내용과 연출의 의도를 잘 표현할 수 있는 무대의상이 필요한 것이다. 우리나라 공연예술의 발전, 오페라의 발전을 위해서는 수준 있는 무대의상에 대한 많은 관심이 필요한 시점임을 확인할 수 있었다.
    영문초록
    external nowadays. And also study about stage producing and theoretical backgrounds of ``Guiseppe Verdi`` & ``Aida``. In this article, several opera DVD were sorted and analyzed mainly with the stage costumes including costume design, color, materials and stage design. Of course these DVD were acknowledged for main producers and were masterpieces that live recorded DVD. Consequently, First, the changes of opera producing influences opera stage costumes. As the greatest change, the absolute status of producer became paralleled with the conductor compare to past. This suggests that the gravity of stage costumes came into the picture. In first performance of ``Aida`` in Cairo Theater in Egypt, the sets and costumes are designed by Egyptian influences such as paintings of pyramid and Egyptian heritages. Second, the producing methods of opera is in diverse progressing continually for 150 years. But in spite of These changes, traditional stages and costumes are still existence. and there are reinterpretations of opera libretto, delicate and psychological producing, and reproduction of past production. According to these changes, stage costume brought modern fashion style, ethenic influence and recycling of old fashion style. And these remarkable changes should be considered as a manufacturing stage costume related to gorgeous light and the high tech-movies rather than stage design. Therefore stage costume design has to attempt with an initiative spirit. For the diverse producing of opera, systematical training course is needed for deep understanding on the works and multiplicity of analysis on the characteristics in the intention of expressing of the play. We need educated experts who has sensuous design ability which should be helpful to understand cultual, art, social background based on the humanists grounded according to this implication. For the development of performing arts, especially good quality of opera performances, big interests about stage costumes are needed.
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