논문 : 『금합자보(琴合字譜)』의 역사적 의미
분야
예체능 > 음악
저자
송지원 ( Ji Won Song )
발행기관
한국음악사학회
간행물정보
한국음악사학보 2013년, 제50권 125~146페이지(총22페이지)
파일형식
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    국문초록
    『금합자보』는 장악원 소속 관리와 음악 전문인이 함께 만든 전문성 있는 악보이다. 장악원 첨정 안상은 악보 편찬을 총체적으로 관리하고, 장악원의 악사 홍선종에게는 당시의 가락을 수습해 기존의 합자보를 개수(改修)하도록 하였으며, 대금 전공의 악공인 허억봉에게는 대금보를, 이무금에게는 장고보를 만들도록 하여 전문성을 최대치로 끌어 올렸기 때문에 악보로서의 전문성은 배가된다. 또 『금합자보』는 편찬에서 간행까지 일느 16세기 악보라는 점에서 중요하다. ‘편찬’으로 그친 경우 악보의 배포는 한정되지만 간행까지 이를 경우 그 배포 범위가 매우 커진다. 게다가 그 편찬은 장악원 소속 관리가 주관하고 음악 전문인이 함께 참여하여 완성했다는 점에서 볼 때 국가적 규모로 이루어진 악보일 가능성을 지닌다. 『금합자보』는 합자보의 기보 방식을 취해 특별히 악보를 만든 것으로, 초학자들도 쉽게 연주할 수 있는 악보를 만들고자 하는 목적이 있었다. 이는 보다 많은 이들에게 소통이 되어 연주할 수 있는 악보를 만들기 위한 것으로 해석되며, 16세기 장악원 소속 음악과 음악인이 ‘왕을 위한 음악’만을 관장한 것에서 더 나아가 민간에서 소통되어도 좋은 음악을 선별하여 모았을 가능성을 생각해 볼 수 있다. 요컨대 『금합자보』는 일차적으로 안상 개인의 공로이자 업적인 것은 분명하지만 그 편찬 목적이나 내용의 분석을 통해 그것이 국가적 사업의 하나로 이루어져 편찬에서 나아가 간행까지 이르게 된 것임을 확인하였다.
    영문초록
    Kum-bapcbabo 『琴合字譜』 (Tablature Notation for Komun`go거문고) is the musical manuscript for komun`go (six-stringed zither) by a music official of Cbangagwon 掌樂院 (Royal Music Institute of the ChosOn 朝鮮 Dynasty). An Sang 安상, the music officer of Cbamgagwon comprehensively manages the compilation of musical manuscript, asked Hong Son-jong 洪善終 musician of Cbangagwon to collect melody of the times, and repair the existing bapcbabo 合字譜 (combined character notation), asked Ho Ok-pong 許憶鳳, court musician majoring in taegum 大芩 (long transverse flute), to create taegum notation, and asked Yi Mu-gum 李無金 to create cbanggu 杖鼓(hourglass drum) notation, to maximize the professionalism. In addition, Kum-bapcbabo is important in that it is the manuscript of the 16th century from compilation to publication. If it ceased at `compilation`, the distribution of note is restricted, but if it reached publication, the scope of distribution gets much larger. In addition, there is a possibility that this manuscript was achieved in national dimension in that compilation was supervised by officials of Cbangagwon and completed with participation of music specialists. Kum-bapcbabo was specially created by adopting music notation type of bapcbabd and aimed to make musical note which could be easily played by beginning artists. This makes us to think the possibility that music was selected which could be communicated to private sectors beyond the supervision of ‘music for king’ by the musicians as well as music that belonged to Cbangagwon in the 16th century. In short, it is clear that completion of Kum-bapcbabo is primarily personal achievement and credit of An Sang but this study tried to check that it might result in compilation and publication into national project through analysis of contents and purpose of compilation.
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