마음챙김의 치유적 기능이 가지는 교육적 함의 -위빠사나(vipassana) 수행을 중심으로-
분야
인문과학 > 종교학
저자
박미옥 ( Mi Ok Park ) , 고진호 ( Jin Ho Ko )
발행기관
한국종교교육학회
간행물정보
종교교육학연구 2013년, 제42권 97~120페이지(총24페이지)
파일형식
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    국문초록
    이 논문은 불교 수행법의 핵심인 ``마음챙김의 치유적 기능``이 현대교육의 위기를 극복할 수 있는 보완교육으로서의 ``교육적 함의``를 가지고 있음을 제시하고자 하는 목적으로 작성되었다. 마음 챙김 명상은 이미 미국을 비롯한 서구에서 폭발적으로 확산되고 있으며, 현대 심리 치료에 임상적으로 적용되어 치료효과가 국내·외적으로 입증되었다. 또한 그에 대한 연구논문도 의학과 심리 치료 등에서 크게 증가하는 추세에 있다. 그러나 마음챙김 명상을 교육에 적용한 연구는 아직 많지 않으며, 특히 국내의 연구는 미미한 수준에 있다. 이 논문에서는 마음챙김의 의미를 매 순간 ``깨어 있도록 하게 하는 작용``으로 이해함으로써 마음챙김의 핵심적인 속성이 ``주의``와 ``알아차림(자각)``의 계발임을 설명하고 있다. 또한 붓다가 정신적 괴로움을 완화하기 위해 마음챙김 명상을 사용했듯이, ``선입견 없이 따라가면서 관찰하는 순수한 주의``의 결과 ``자각``을 얻게 되는 마음챙김 활동의 과정이 ``의식의 성장``과 ``해방``을 가져오는 ``치유활동``임을 보이고 있다. 마지막으로 마음챙김의 치유적인 특성들이 교육에 주는 시사점을 다섯 가지로 제시하면서, 마음챙김이 치유적인 교육형태의 한 대안이 될 수 있음을 밝히고, 학교의 장에서도 ``마음챙김``의 필요성을 제안하고 있다.
    영문초록
    This paper was written in order to propose that ``the healing function of mindfulness`` which is the core of buddhist practice has the ``educational implication`` of being a supplementary education that can overcome the crisis of modern education. Mindfulness meditation is already spreading explosively in the West including the United States, proven to be having healing effect when it is applied to psychotherapy as a clinical method in our country and others. And medical and pschological research papers about it has a tendency to grow greatly in number. However, researches applying mindfulness meditation to education are rare, and especially, researches in Korea are mostly insignificant. In this paper, I explain that the central feature of mindfulness is development of ``attention`` and ``awareness`` when meaning of mindfulness is understood as ``an act of keeping oneself awaken`` all the time. Furthermore, just as Buddha used mindfulness to reduce mental pain, the procedure of the activity of mindfulness by which self-awareness is obtained as a result of ``bare attention of anupassana(observing while tracking)`` is a ``healing activity`` which brings ``growth of consciousness`` and ``liberation.`` Finally, while presenting five educational implication of the healing effect of mindfulness, this paper show that mindfulness can be an alternative of healing education and propose the need of mindfulness in schools.
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