신라불교의 조상 관념과 혈통의식
분야
인문과학 > 동양철학
저자
김영진 ( Young Jin Kim )
발행기관
한국사상사학회
간행물정보
한국사상사학 2013년, 제44권 165~198페이지(총34페이지)
파일형식
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    국문초록
    불교는 한국에 전래된 이후 기존 祖上 관념이나 조상 숭배 의식과 조우한다. 신라불교에서도 다양한 방식으로 조상 관념이 표출됐다. 신라불교의 조상관념은 크게 두 가지 특정이 있다. 첫째, 신라불교의 조상 관념은 재래의 조상 숭배와 달리 혈연성과 기복성이 배제된 조상 追善이 중심이였다. 이 때 추선의 대상, 추선의 방법, 추선의 결과에 따라 성격은 조금씩 달라진다. 둘째, 신라불교에는 釋迦 혹은 釋迦族 또는 佛菩薩과 혈통적 연대를 시도하여 가계의 신성성을 확보하려는 경향이 존재했음을 밝히는 것이다. 이는 ``붓다와 조상의 자리바꿈[轉位]``라고 할 수도 있다. 이는 일종의 ``석가혈통론``이라고 할 수 있다. 이 두 방향은 어떻게 보면 상반된 경향임에도 신라불교 내에서 병존했다.
    영문초록
    Since its arrival in Korea, Buddhism had an encounter with the preexisting notions of ancestor or the rituals of ancestor worship, In Silla Buddhism, the idea of ancestor was expressed in various manners, The idea of ancestor in Silla Buddhism has two distinct characteristics, First, the idea of ancestor in Silla Buddhism moved away from the traditional ancestor worship that emphasized blood relation and the ancestors`` mercy to bestow good luck on the descendent, and focused more on doing the good deeds in order to pray for the repose of the deceased, The characteristics of doing good deeds in prayer of the repose of the deceased varied in terms of the object, method and result. Second, there was a tendency in Silla Buddhism to trace ancestral connections with Sakyamuni, the families of Sakyamuni, or the buddhas and bodhisattvas in order to secure the sacredness of their lineage, In a way, this could be seen as merely replacing the ancestor with Buddha, hence, resulting in a sort of Sakyamuni-ancestry theory, The two aforementioned tendencies were, in a manner of speaking, conflicting with each other, but coexisted in Silla Buddhism.
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