<케르체네츠 전투>의 충돌몽타주 연출 연구
분야
예체능 > 기타(예체능)
저자
최돈일 ( Donill Choi )
발행기관
한국영상미디어협회
간행물정보
예술과 미디어 2011년, 제10권 제2호, 17~26페이지(총10페이지)
파일형식
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    국문초록
    <케르체네츠전투>는 내러티브보다는 이미지에 우선하여 쇼트의 연속적 전개를 통해 표현한 대표 적인 애니메이션이라 할 수 있다. 스토리텔링의 전개에 있어 전투준비과정, 격렬한 전투 그리고 전후 복구와 평화과정을 서술적으로 구성하고 있다. 그러 나 표현방법에 있어서는 프레스코기법, 그리스정교 의종교적 색감 등의 조형적 실험, 컷 아웃이미지, 다층레이어 등의 영상실험, 러시아풍의 국민악파의 음악활용 등, 다양한 실험을 통해 긴박감 넘치는 입 체적 영상으로 표현하고 있다. 또한 <케르체네츠전투>에서는 소비에트사회주의 리얼리즘의 담론 속에 서전투에서 등장한 붉은 종, 하얀 여인, 병사, 전 투, 농부, 아이들 등의 주요언어를 충돌몽타주로 연 출하여 관객과 영상의 상호작용을 확대하고 ``전투 의 당위성``을 강조하고 있음을 알수 있었다.
    영문초록
    is a representative animation expressed through serial development of short stories focusing on images rather than narration. In the development of storytelling, it describes the preparation process of the battle, fierce battle, and the postwar restoration process and peace time. However, as for the expression method, it expresses three-dimensional images giving a sense of tension through various experimental techniques including the Presco technique, figurative experiments such as Greek Orthodox religious colors, cut-out images, image experiment such as multiple layers, use of Russian type Nationalism Music, etc. Also, directed the main languages such as red bell, white woman, soldier, battle, farmer, and children shown in the battle through colliding montages in a realistic discourse on Soviet Society in order to expand the mutual interaction of audiences and images and to emphasize the "appropriateness of the battle."
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