증상과 이미지 -우울증을 중심으로-
분야
예체능 > 기타(예체능)
저자
심희정 ( Heejung Shim )
발행기관
한국영상미디어협회
간행물정보
예술과 미디어 2011년, 제10권 제2호, 185~207페이지(총23페이지)
파일형식
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    국문초록
    예술가의 예술적 표현과 관계해서 자의식이라고 부를 만한 근거가 무엇인지를 밝히는 것은 어려운 난제이다. 심리학, 정신분석학, 현상학, 인지과학, 신경과학 등등 분과 마다 그리고 학자들 마다 의식 에 대한 정의가 다르듯이, 정서 및 사고에 대한 정 의 또한 다르다. 신체와 정신의 본질을 이해하는 측 면에서 보편타당한 근거를 제시하는 것은 아직까지 논쟁의 여지가 있지만, 현재의 학문적 방향이 생물 학의 방향에서 인지와 정서 양자 모두를 통합 하는 것에 주도적이란 것은 주지의 사실이다. 이점에서 신체와 정신의 양자적인 입장을 드러내는 신경학적 증상들은 단지 신체 상태 이상의 감정 및 사고와 연관된다. 본 연구는 우울증을 토대로 증상(symptoms)과 재현(representaion)의 관계를 주제로 한다. 여기 서 증상은 인간의 개별적인 병인에 의해 나타나는 현상이다. 그러나 본고는 이와 같은 병리적 상태가 예술가 개별의 표현의 고유함을 증강하는 촉매제이며, 요인일 수 있다고 주장한다. 그 근거는 신경학 적 증상이 그 자체가 특정 배경이 되어 자극을 처리하는 신경 과정에서 나타나는 생명체의 신호이며, 지도이기 때문이다. 그러므로 증상은 지각이 변이하는 토대이자 균형과 조화, 불균형과 부조화가 율동 하는 ``정서적 사고의 현시``이자, ``정신물리학적 장``이다. 우리는 우선해서 증상을 ``느낌``이라고 부를 수 있다. 예를 들어 고통은 은 신체의 항상성을 절단하는 경험이지만, 이러한 고통에 대해 항상 성을 보전하려는 욕구를 강화하는 방어 장치를 가동시킨다. 신경학자 다마지오(Antonio Damasio)는 느낌의 본질이"생물의 내부를 탐색하는 심적 감지기"이 자, "진행 중인 생명 활동을 증거 하는 목격자"라 고 말한다. 우리의 일상생활에서도 느낌은 우리를 둘러싼 외부에 대한 스스로의 수용을 관찰 할 수 있는 객관적 기술이자 주관적 독백이라고 할 수 있다. 신경학의 연구 결과들은 틀에 박힌 몸이 아니 라, 정서가 최적의 상태로 생존을 유지하려는 신체 의 언어들을 보고한다. 그것의 신호가 느낌이자, 증 상이다. 정서의 발현은 개인의 유전 형질, 획득된 습관, 교육, 환경 등등의 다른 요인과 연결된다. 신경학자 들은 정서 장애와 연관한 우울증이 생명 상태를 훼손하는 병리적 증상이기도 하지만, 이러한 병적 상 태는 진실한 생명의 의식 상태를 드러내는 것이라 고 주장한다. 정서가 신체 깊은 곳의 생명 상태를 증언하는 역할을 한다는 흥미로운 신경학자들의 논 제와 연결해서 본고는 다음의 세 가지를 제안한다. 1. 증상은 확장된 의식이다. 2. 증상은 의식의 새로운 지각 구성의 증거이다. 3. 증상은 뇌의 역기능 촉진을 드러내는 창조성 과 관계한다. 본고는 예술과 연관해서 증상과 이미지의 관계를 표현의 발달이란 관점에서 상정하고자 한다. 예술 표현의 독창성을 증상의 기술(description)적 특성 에 의거해 고찰하며, 느낌이 표현 발달의 동인이자, 신체성의 자동 기술이라고 주장한다. 이러한 논의들 은 뇌의 역기능 촉진에 따른 창조적 능력과 정서 상승의 관계에 대한 것으로 좁혀진다.
    영문초록
    An approach by art historians, philosophers and psychiatrists to melancholy has been performed, covering all subjects about melancholy. This statement demonstrates how important melancholy is in the dimension of research. Methodological research of melancholy has been divided into humanities and sciences. cognitive-scientists have concentrated on revealing new evidence to one another regarding the identity of humans` creativity, connected with images of dreams, sub-consciousness and symptoms of mental disorder. Consequently, the purpose of such research has been in the trials and efforts to know a human`s mental state. In line with this, it has also arisen that an artist`s artworks can also be interpreted by their mind and mental state. Furthermore, this viewpoint suggests that such approaches can have a hypothesis on something in particular which an artist`s mind is based on a special mental state such as mental disorder. According to Preti, in Creativity, Evolution and Mental illnesses could be said that creative individuals tend to be emotionally unstable, and many are affected by mental disorders. Therefore, it assumes that this mental disorder needs to have a more considered approach, related to a positive possibility. The main explanation of melancholy is in the ability of expression. Melancholic patients seem to distinguish the thought processes of more talented individuals in terms of "verbal fluency, plenty of ideas, redefinitions, openness to experience, independence of thought and capacity to bring together remote associations" Glick observation is very accurate and with sharp distinction. In particular, they are good at referring to metaphor in order to emphasize something of quality. Such a tendency to this form of expression is, sometimes, one of the advantages in terms of new artistic and expressive style which famous artists and writer possesses (Bowring, 2008:23-40). Nowadays, such effects from melancholy have raised enormous interest and provoked a myriad of studies. The following table illustrates who the artist is, along with their mental and neurological disorder. From Annoni`s research (2005), we can observe another fact that in his analysis of the painters with brain damage is more acquired creativity. This research has provided the major consequence with visual perception. Firstly, melancholic emotions affected changes to be a positive attribute and these feelings of unrest can be a driving force for an artist`s inspiration. Secondly, this finding shows that artistic inspiration can easily be affected from the person`s physical condition and is a response to cognition, connected with the mental state. In the case report, one of two painters under study, a figurative- impressionist, confessed that "I am more sensitive to the hidden beauty of nature" (Annoni, 2005: 800). This result suggests that it can be possible for melancholy and artistic creation to co-exist successfully. For this possibility, the following statement can be supported as evidence, "bipolar mood disorder tends to be more emotionally reactive, which gives them greater sensitivity and acuteness" (Preti, 1997a: 6).
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