현대미술에서 회화적 이미지의 개념화와 정체성에 관한 연구
분야
예체능 > 기타(예체능)
저자
이동수 ( Dongsu Lee )
발행기관
한국영상미디어협회
간행물정보
예술과 미디어 2012년, 제11권 제1호, 55~73페이지(총19페이지)
파일형식
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    국문초록
    현대미술은 특정한 형식 보다는 생산자의 주체성을 더욱 중요시 여긴다. 생산자의 주체성과 관조의 수용성이 오래된 관계를 지니고 있지만, 독해와 해 석의 경계가 수용자에서 생산자의 법주로 이동하면 서 생산개념이 중요시 되고 있다. 그리하여 수용개념과 생산개념의 관계가 이미지의 반복을 통하여 강조되었고, 이로서 회화 이미지의 개념화가 촉발되었다. 이렇듯 현대미술에서이미지의 개념화는 무시 할 수 없는 연구의 대상이 되었다. 개념미술을 이론 적으로 체계화한 토니 고트프리드의 경우가 그러한 데, 그는 이미지의 개념을 선사시대부터 추적하여 미술이란 무엇인가라는 질문을 구체화했다. 고트프 리드의 연구업적이 현대미술론에서 적지 않은 파장을 불러왔지만, 자아의 정체성은 이미지의 반복을 통하여 미학적 연구의 과제인 모방적 재현에서 벗 어나는 기회를 제공하기도 한다. 현대미술이 매체의 중요성을 각인시키고 있지만, 생산자에게 있어서 이미지의 반복이 어떠한 의미를 전달하고 반복된 이미지가 창작자의 정체성과 어떠 한 관계를 맺는지는 도외시 되었다. 회화에서는 이 미지의 반복이 전전과 전후에서 찾아지고 있고 그 리고 이러한 반복의 원리가 생산자와 생산자로 진 행된다. 그 대표적인 예로는 전후의 잭슨 폴록과 이 브 클랭, 싸이 톰블리 그리고 클로드 비알라를 들 수 있다. 그들은 상호간 표현방법이 각기 다르면서 도 반복의 원리에서 의미의 층이 두터워진다. 그리 고 그들의 반복적인 행위는 작가의 정체성을 확립 하는 주요요소로 자리매김한다. 이 연구에서는 현대회화에서 이미지의 반복의 원 리를 작가의 정체성에서 구체화하고, 전후의 작가들 이 이미지의 반복에서 문맥을 형성한다는 점에서 주안점을 두었다. 그리고 이 연구에서는 전후회화에 서 확산된 이미지의 반복을 전전의 회화와 상호간 만나는 지점을 피카소와 말레비치의 작품에서 조명 하게 했다. 이렇듯 전후의 작가들은 전전의 미술에 서 근원을 찾았고, 그리하여 새롭게 분석하는 기회를 제공했다. 서술된 미술사가 아니라 분석의 대상 으로서 미술사가 작가들의 작품에서 밝혀진다는 측 면에서 이미지반복의 의미가 찾아지기도 한다. 이미 미술사에 자리한 콜라주와 절대주의는 시각미술에 서 개념화를 포착하는데 적지 않은 영향을 미쳤다. 형태의 반복이 창작의 독창성을 획득하는 방법이지 만, 그럼에도 불구하고 독창적 반복은 유사적 반복 과 형식적 반복으로 세분화 된다. 여기서 비알라의 경우는 자기 유사적 반복을 통하여 자기만의 독창 성에 도달한 대표적인 인물이 아닌가 한다. 회화에서 새로운 매체가 등장하는 것은 미술의 역사가 존재하기 때문이지만, 본인의 작품에서 CD 는 이미지의 반복과 직접적으로 연관된다. 그리하여 형태적으로는 비알라에게 기대고, 형식적으로는 큐 비즘에서 출발하여 개념미술의 노정에 기댄다. 그럼 에도 불구하고 회화가 창작의 의미를 이미지로 보장한다면, 회화 이미지의 개념화는 창작의 심연에서 뿌리를 찾아야 할 것이다. 무엇을 그릴까라는 의문 에서 해방된 현대미술에서 이미지의 반복은 전전과 전후를 단절 없이 이어 달렸고 그리고 급기야는 21 세기에 들어와 보편화 된다. 이러한 시기에 이미지 의 반복을 성찰하고 회화 이미지의 개념을 반복의 원리에서 밝혀낸다는 것은 미학적 연구의 폭을 넓히는 계기가 될 것이다.
    영문초록
    Modern art emphasizes on the independence of producer rather than particular form. The independence of producer is related to the receptivity of contemplation for a long time, but the boundary between reading and interpretation is changed from consumer to producer and the concept of production is emphasized. The tension of receptivity and production makes repetition of image and conceptualization of artistic image through the repetition possible, but the conceptualization of modern art can not steer by the conceptual art. If Tony Gottfried concreted the question, what is the art, by tracing the concept of image from prehistoric times, this thesis put the source in the repetition of image. Of course, the role of art approaches the identity of ego through the repetition of expression, but imitative reappearance which is an old subject of aesthetic research is focused by the repetition of image. This thesis repeats the meaning of creation rather than focuses on new results academically as a producer. And, it focuses on the fact that identity of creator is established while the image is repeated. It focuses on the fact that expression of Pollock, Klein, Twombly and Bialas is different one another respectively and the layer of meaning is thickened in the theory of repetition, not before the war is connected to after the war. So, it placed emphasis on the characteristics of studying subject, not analysis of artist` works. The studying of each artist is still dotted, but their work provided an opportunity to analyze the work of Picasso and Malevich newly. The collage and absolutism of art history made a few effects on seizing conceptualization in visual art. The repetition of form is a method to obtain the creativity, but creative repetition is segmented into similar repetition and formal repetition. In here, Bialas may be a representative person approaching his own creativity through his similar repetition. New media was appeared in art because of the art history. But, in my work, CD(Compact Disk) is directly related to the repetition of image. Therefore, it leans on Bialas morphologically and it started at cumism and contains the course of conceptual art formally. In spite of it, the conceptualization of art image roots the abyss of creation if art guarantees the meaning of creation with the image. In modern art liberated from the question, what is drawn, the repetition of image was connected from before the war to after the war and it spread in the 21st century. In that period, introspection of image`s repetition and clarification of the concept of art image in the theory of repetition will be an opportunity to widen the range of studying.
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