현대사진에서의 실재
분야
예체능 > 기타(예체능)
저자
손영실 ( Youngsil Sohn )
발행기관
한국영상미디어협회
간행물정보
예술과 미디어 2012년, 제11권 제2호, 17~28페이지(총12페이지)
파일형식
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    국문초록
    본 논문은 디지털 환경이 도래한 후 현대 사진 의 주요한 흐름을 형성한, 실재를 새로운 사진적 현 실로 구축해내는 방식의 작업들에 나타난 사진 담론들을 분석해 보았다. 동시대 현대 사진은 사실성의 기준과 현실성의 다양한 담론 속에서 ``실재를 어떻게 다뤄내며 새로운 현실성을 부여하는가``로 그 중심축이 이동해 오고 있다. 이것은 실재의 개념이 눈에 보이는 현 실로서의 실재 그 자체와 새로운 현실성 구축 사이 에서 긴장감을 부여하며 사진의 주요한 담론을 결 정하는 장치로 다시 등장했기 때문이다. 여기에는 1990년대 초 다큐멘터리에 관한 관심이 전세계적으로 증대되었다는 점과 독일 현대 사진에서 나타나듯이, 눈에 보이는 현실을 하나의 스타일로 수용 하며 개념적 성향을 강화하는 방식이 새로운 사진 적 태도로 나타났다는 점이 매우 중요한 동인이 된 다. 또한 디지털이 보편화되면서 이미지가 조작되더 라도 중요한 것은 사실 그 자체가 아니라 그것이 얼마나 현실로 수용됨직한 이미지가 되는가의 문제 가 큰 관심사로 부각된 것도 일조를 한다. 이 과정 에서 많은 사진가들은 현실과 무관한 이미지보다는 현실로 받아들여질 만한 새로운 현실성을 제시하는 이미지에 관심을 갖고 이런 형식의 작업적 성향을 자연적으로 받아들이게 됨으로 인해 하나의 주요한 경향으로 수용하게 되었다. 그리하여 현대 사진에서 실재와 새로운 현실성 구축의 문제가 중요하게 대두되게 된 것이다. 본 논문에서는 2000년대 이후의 현대 사진에서 의 실재의 문제를 현실에 개입하는 정도와 그에 따른 조형적 언어로의 표출 양상에 따라 세 개의 층 위로 구분하며 분석해보았다. 이미지 분석을 통해 이런 작업들이 이미지의 간 극을 제시하고 사물의 지각과 인지의 문제를 가속 화된 현실을 통해 재사유하게 하고 예술을 통한 현대 문명과 일상에 관한 비판적 사유를 작품으로 치환시킴을 알 수 있었다. 현대 작가들은 실재의 개념을 중심으로 현실 (reality)의 해석과 변용에 관여하고 새로운 현실 구축에 다가가며 또한 이들의 작업은 사진에서의 개념적 요소를 강화하는 가운데 사진 매체의 증대 된 역할을 보여주었다.
    영문초록
    This study analyzed the photographic discours in the works of contemporary photographers which indicates vision on the diverse paradigms of new reality shows, after the advent of digital environment. Contemporary modern photography has shifted its central axis to approach the question of how to deal with an uncertain reality; how to empower any new reality in the light of accepted of models of reality and the various discourses on contemporaneity. The concept of the real has detoured into the inner spaces of the photographic field as a medium set to determine the major discourses of photography in an attempts to create a new vision of photography while it maintains the tension between the real itself as visually actualized and the establishment of a new reality. In other words, it is the detour of the real and, simultaneously, the birth of another reality. Within this change, a significant number of photographers contemplate the nature of reality in an age of digital technology and explore how reality can be established. In pursuit of this key question, rather than constructing the photographic image as un-related to reality, photographers have become interested in creating the photographic image that suggests a new reality. This study has analyzed the works in three sections according to the extent to which the vision of photography and the new reality intervene in the real and how this can subsequently be expressed in formative language: the violation of representation, the strategy of intervention, and enchanting power of reality. This study has indicated diverse photographic perspectives on the new reality that construct the new photographic realities from the real around us. Contemporary photographers has approached to the construction of new reality around the concept of the real, engaging in the interpretation of reality. At the same time, their works have shown the fortified role of media o photography.
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