디지털회화에서 상호작용적 표현에 관한 연구
분야
예체능 > 기타(예체능)
저자
나정조 ( Jungjo Na ) , 양지현 ( Jeehyun Yang ) , 김규정 ( Kyujung Kim )
발행기관
한국영상미디어협회
간행물정보
예술과 미디어 2013년, 제12권 제1호, 37~53페이지(총17페이지)
파일형식
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    국문초록
    디지털회화란 디지털기술을 기반으로 전통회화의 표현 방식을 추구하는 장르로 인터랙션 (interaction)과 움직임(motion)의 가능성을 포함 한다. 현재 사용되어지고있는 디지털회화(Digital Painting)1)이라는 단어는 스틸이미지(still image) 만을 지칭하며, 직접적 수작업(hand-made painting) 과의 연관성은 배재한 채 컴퓨터에 의해 채색 되어 지고 만들어지는 평면 작업이라고 정의가 내려져 있다. 그러나 본 논문에서 지칭하는 디지털회 화(Digital Painting)란 스틸이미지(still image)를 포함하여 움직이는 이미지까지도 포함한다. 기존의 전통적인 회화에 시간의 개념을 도입하여 움직임을 주거나, 비사실적 렌더링으로 전통회화의 표현방법 이 적용된 작품들을 디지털회화 작품이라 할 수 있다. 본 논문은 디지털회화라는 새로운 장르의 정의 와 특징 및 표현 유형 간의 상호작용적 관계를 연 구하기 위한 것이다. 본 논문은 미디어아트에서 회 화적 특징들을 가진 작품들을 디지털회화라 정의하고 디지털회화를 구성하는 요소들은 무엇이며, 표현 유형을 분석하여 인터랙션(interaction)과 움직임 (motion)의 가능성 및 애니메이션 측면에서는 사운드와 디지털회화의 구성요소 간 상관관계는 어떠한 지를 분석하여 예술과 공학의 융합이라는 이슈에 좀 더 본질적으로 접근하고자 하였다.
    영문초록
    Digital painting is a genre, in which traditional painting technique is applied using digital technology, and it includes the possibility of interaction and motion aspects. Currently the term "Digital Painting" is being used to refer to still images only, and it is defined as a plane art form that is painted and produced digitally without any relation to traditional painting. However, in this paper, I use the term "Digital Painting" to include moving pictures as well as still images. Therefore digital painting, as defined in this paper, includes traditional art work made to move, as well as pieces created with traditional painting technique using non-photorealistic rendering. This paper is a study on the inter- relationship between the definition, characteristics, and elements of a new artistic genre, "Digital Painting." Since the advent of digital computers, many artists have produced media art work, but there has been a lack of pictorial analysis of their work, which is a combined product of engineering and art. Therefore in this paper, I explored the pictorial aspect of media art in depth. There are many different forms of art that makes use of digital technology, and different names are used for such form of art depending on the rendering technique or production process. In this paper, I defined a set of art pieces with consistent common characteristics as "Digital Painting" through analysis of media art in an objective framework. Furthermore, I tried to take a more fundamental approach on the subject of integration of art and engineering by examining the history of digital painting within the field of media art, and also by analyzing various elements of digital painting and their inter-relationships.
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