판화의 물성(物性)적 표현에 관한 연구
분야
예체능 > 기타(예체능)
저자
임영길 ( Youngkil Yim )
발행기관
한국영상미디어협회
간행물정보
예술과 미디어 2013년, 제12권 제2호, 21~34페이지(총14페이지)
파일형식
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    국문초록
    판화에서 물성은 시각, 촉각, 미각, 청각, 후각뿐 만 아니라 심리적인 상상과 가상을 통한 신체의 작 동에 기반하며, 대상을 감각적인 정보로 추출하는 ``신체성의 장``이다. 판을 만들기 위해서 만지고, 깍고, 새기는 과정은 현상적인 측면에서 체험이자, 신체 반응과 연관된 "감각적 사건"이다. 새로운 물성을 창조하는 판화가의 시각적인 능력은 형태와 색채뿐만 아니라, 사물의 강도와 질감을 탐색하고 추적해서, 시각적 촉지성의 고유한 미학을 만들어낸 다. 판재의 조각이나, 깍기, 부식 등을 기본으로 하 는 판화는 판 위에 수많은 교차된 선을 긋는다. 이렇게 선의 교차를 통해 만들어진 틈들은 명암을 위 한 단위로 쪼개지며, 그러한 명암의 단위들을 어떻게 기하학적으로 나누는가가 중요한 의미이다. 이는 모든 물체는 미터법과 같은 ``측정 지표``인 체계로서 파악하는 것이며, 물성의 본질에 대해 어떠한 체계를 적용할 것인가의 문제다. 판화는 발생학적으로 시각 정보 전달과 같은 매체개념이며, 물질의 표면에 현실(세계)을 새기고 입히는 방식으로 나타났다. 이는 판화가 "감각 정 보"를 중심으로 촉각과 3차원적인 깊이를 시각화 하여 지각의 모델로서, 그리고 다양한 시각 정보를 수집하고 표현하는 객관적인 틀로서, 시각 정보의 효율성을 증가시키고, 소통으로서의 기능을 해왔다. 이러한 판화의 물성적 특징은 그 표현에 있어서 다 른 매체와는 전혀 다르게 나타난다. 그러므로 이러 한 판재에 쓰이는 나무, 금속, 석회석 등의 물질의 모성(매트릭스)과 그 표면의 가공 방법이 판화의 정체성을 결정하며 이것이 판화와 현실과 관계를 맺게 하는 매체로서 작용하게 한다. 이러한 판화 제작 상의 절차는 다른 기법으로는 낼 수 없는 물 성으로 표현된 이미지상의 특징들을 갖게 한다. 이러한 특징은 첫째, 물성에서 정보로 이행하는 특성을 가진다. 둘째. 판재가 가지고 있는 고유한 매트릭스(母性)를 반영한다. 셋째, 물질의 상실로 나타난다. 넷째, 판재를 종이에 찍어서 정보화할 때 에 판재가 가지고 있던 3차원적인 자국이 필연적으로 남아서 판화가 촉지적으로 보이게 한다. 다섯째, 찍음을 통해 원판제작에 투입된 시간의 총량을 ``순간``에 집약시켜 예술적 긴장감을 증폭한다. 여섯째, 판화는 판재의 표면에 잉크를 묻혀서 종이에 찍어내기 때문에 고유한 질감이 나타난다. 그리고 다색 판화일 경우에는 색판의 수에 따라서 색의 사 용이 제한되고, 색들은 층(layers)의 중첩으로 나타난다. 일곱 번째, 판화에 있어서 물성에 새겨진 정 보는 단위 당 정보의 양이 다른 현대의 매체들에 비해서 매우 작다는 것이다. 물성으로 세계를 받아들이고 표현하는 판화만이 갖는 물성적 이미지의 표현 특성들을 연구하는 것 은 판화의 발생에 대한 새로운 의미를 물성과 정보, 예술의 관계를 중심으로 정립하고, 또한 현대미술에 있어서의 판화의 위상과 그 존재 가치를 가늠하는 중요한 일일 것이다.
    영문초록
    The world of printmaking could be the field of human being mentally and physically. that is, properties of material in printed a print mingle with printer` psychological imagination in terms of virtual and sensible world such as seeing, smelling, touching, hearing, tasting in terms of working physical body. For carving metal or engraving wood, touching and drawing , printers have experiences and physical responses called "sensible event" in phenomenon. The visual faculty which printmaker has is found in synaesthetic dimension that tactile property is visualized. They detect new form and color, discovery intensity and texture who has never seen, so they try to show an new sensible world by perceptual transformation. Before cutting, engraving, etching, printmakers make a cross lines all over on metal or wood block. This method finally makes huge chink s between cross lines. Countless chinks are units of light and shade, so it is important for printmakers to make an unit as how to share metal and wood block equally or geographically. This method can basically be a kind of ``metrics`` as an unit of standard length and weight and means that the essence of printmaking is a kinds of conceptualization mathematically named systematization. This method refers that the properties of material is said by system of ``metrics`` as unit of material. The concept of printmaking is established on an idea of media that visual communication and its method shown how human being measure the world that human engraves the surface of material with the idea of reality. The function of printmaking has played a role as visual information based on sensual information and three dimension of depth. For example, one is that prints could be a model how to say and read social sequence. The other is that print could be a frame that reflects how to communicate pictorially. Prints its expressive characteristics are determined by matrix of material such as wood, metal and stone and so on, however, it is again artificially created by printmaker`s new perception and then properties of nature is transformed into informative reality. Therefore, the world of printmaking is a bridge between the real and virtual, nature and human`s technic. I would like to say the meaning of ``artificial`` and ``media``. In this paper, the artificial in printmaking firstly implies the fact that properties of material is transformed into information. Secondly, proof of properties of material symptomatically remains as a trace or sign and it seems to be dynamic force that power and tendency made when pressing and printing. Thirdly, this method focuses on revealing surface that can be an amount of information of property of material but informational amount by printmaking method could be lower than the other media when compare to unit of information. In this paper, I try to establish new conceptual model that printmaking method can theorize. My focus has been on the relation between properties of material and information. That point will be a new concept and model in term of interpretation of prints in contemporary arts. Especially, this view suggests value of printmaking that has been since the fifteenth century with new viewpoint
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