3D 입체영화 촬영공간(空間) 활용에 관한 연구
분야
예체능 > 기타(예체능)
저자
한화성 ( Hwasung Han ) , 김양식 ( Yangsik Kim )
발행기관
한국영상미디어협회
간행물정보
예술과 미디어 2013년, 제12권 제2호, 163~173페이지(총11페이지)
파일형식
3g700090.pdf [무료 PDF 뷰어 다운로드]
  • ※ 본 자료는 참고용 논문으로 수정 및 텍스트 복사가 되지 않습니다.
  • 구매가격
    5,100원
    적립금
    153원 (구매자료 3% 적립)
    이메일 발송  스크랩 하기
    자료 다운로드  네이버 로그인
    국문초록
    현재 국내 영상업계는 다양한 디지털 영상제작 기술 변화 속에서 3D 입체영상을 어떻게(생산자입장, 수용자입장)생산할 것인가에 대한 다각의 방법론적 기술 연구가 시급한 실정이다. 본고는 3D 입체영화 촬영에 있어 관객들에게 편안한 영상제공을 위한 촬영 공간설정과 영상 안에 장치되는 공간미 술의 요소들 간의 입체 값 변인들에 대해 다루고자 하였다. 3D 입체영상은 사람들에게 시각적 인지과정을 통해 시야투쟁을 유발하며, 두통과 어지러움 증세를 보일 수 있다. 때문에 3D 입체영화 촬영공간을 구성하는데 있어서 어떻게 하면 그러한 증세들을 방 지하고 최소화 할 것인지, 또 이를 위해 필요한 장 치들, 그리고 영상이미지 생산을 위한 선택적 측면 에서 촬영 공간 활용에 대해 연구하였다. 일반적으로 3D 입체영상의 모든 이미지가 2D영 상과 같은 방식으로 촬영되는 것으로 인식하고 있지만, 실제 관객의 수용적 측면에서 보면 3D 입체 영상 이미지 수용결과는 전혀 다르게 인식되어지는것으로 나타났다. 3D 입체영상 촬영은 공간에 배우나 피사체를 사 각의 프레임 안으로 끌어들이는 단순한 작업이 아니다. 따라서 3D 입체영화 제작참여 스태프들은 3D 입체영상 촬영기술에 대한 올바른 이해와 지속 적인 작업 훈련을 통해 제작에 참여해야 할 것으로 조사되었다. 3D 입체영상은 공간 안에서 배우와 피 사체 또는 배우와 공간의 소품들과의 입체 값 설정 에 따라 영상의 의미가 다르게 나타난다고 말할 수 있다.
    영문초록
    The present 3D movie production industry in Korea barely has how to produce 3D images with ever-developing digital technology (from the stances of both the filmmakers and the audience), therefore it should be studied in divers methodological perspectives. This paper aims to provide the filmmakers with the technical understanding of 3D movie making and, as a result, help the audience to enjoy the comfortable 3D images. This research excludes the 3D cinematography, but includes the following: the interrelationship between the spatial establishment for 3D shooting and the audience`s cognitive perception, and the parallax variables among the elements of the spatial art in movie production. The primary spatial perception of 3D images results from both the principle of human visual perception and the continuous training of the brain. The human visual cognitive perception in this process creates binocular vision, which often results in headache and vertigo. This paper shows the filmmakers how to minimize such symptoms by suggesting what kind of devices are required, how to choose right space and compose the devices in it, and how to use space, color and light effectively. The 3D movie shooting is not as simple as just dragging actors and other subjects into a rectangular frame. The 3D filmmakers must understand in full both 3D stereoscopic movie and its technological specifics in cinematography. The spatial establishment and composition of 3D cinema should also be based on 3D cinematography. Those who have done a 3D images project attest that they went through many tests and learned quite many aspects by trial and error. Though the 3D images usually are thought to be shot in the same process of 2D movie filming, the actual audience`s perception of the 3D images is quite different from that of 2D images. Let`s say you shot the same subjects in both 2D and 3D under the same environment. A certain visual detail in 2D images may not be detected in 3D images. And, some detail in 2D images is perceived in a totally different way in 3D images. More studies of the cognitive principles and the audience`s perception should follow this paper.
    사업자등록번호 220-87-87785 대표.신현웅 주소.서울시 서초구 방배로10길 18, 402호 대표전화.070-8809-9397
    개인정보책임자.박정아 통신판매업신고번호 제2017-서울서초-1765호 이메일 help@reportshop.co.kr
    copyright (c) 2009 happynlife. steel All reserved.