Mahakapi Jataka의 변천- 동물우화에서 인간적 합리적 이야기로-
분야
인문과학 > 동양철학
저자
황순일 ( Soon Il Hwang )
발행기관
인도철학회
간행물정보
인도철학 2013년, 제38권 5~26페이지(총22페이지)
파일형식
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    국문초록
    아하까비자따까(Mahakapijataka)는 기본적으로 영웅적인 자기희생을 한 원숭이 왕을 주제로 한 동물우화였다. 그리고 이 이야기는 인도인들에게 많은 종교적인 영감과 감성을 느끼게 했으며, 초기 인도불교 유적제에서 폭넓게 나타나는 대표적인 불교우화로 성장했다. 하지만 마하까비자따가는 인도를 떠나면서 점차적으로 인간적인 측면이 강조되고 현재생과 과거생의 복잡한 관계들이 반영되면서 변형되고 특유의 역동성을 상실하게 되면서 점차적으로 잊히게 된다.본 논문에서는 자기희생이란 인욕(ksanti)적 측면이 강했던 원숭이 왕 이야기가 복잡한 과정을 거치면서 오히려 정진(virya)적 측면이 강한 것으로 변화되는 과정을 추적하고, 이러한 지나친 합리화가 오히려 이야기 자체의 역동성을 상실하게 만들어서 동아시아에서 더 이상 종교적 감성을 자극하는 이야기로 받아들여지지 못하게 되었다는 점을 다각적으로 분석하여 설명한다.
    영문초록
    From the remaining stone reliefs in Barhut and Sanchi as well as a mural painting survived in the cave 17 in Ajanta, the Mahakapijataka seems to have been very popu-lar among Indian Buddhists from the 1st century BCE to the 3rd or 4th century CE. The story of this great monkey king has been preserved in the Jataka in the Pali canon in-cluding the exegetical explanation from the Theravada Buddhist perspective. Fortunately, this story was also adapted as an elaborate and polished morality tale, stylis-tically similar to the Pancatantra and the Hitopadesa in Hindu tradition, by Arya Sura in his Jatakamala. This col-lection of Buddhist morality tales becomes popular later both in Tibet and in Mongolia as well. In this paper, I am going to analyze the similarities and differences between the three different versions: the verses in the Pali Jataka, the core of the story, the Theravada exe-getical explanation, popular in Southern Buddhism, and the Arya Sura`s stylistic adaptation, spreading around Northern India, Tibet and Mongolia. In this process I hope to show how the simple storyline focusing on leadership and self-sacrifice becomes complex religious and morality tales appeared in the Theravada exegetical tradition and the Arya Sura`s Jatakamala.
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