진화시의 풍격 연구
분야
인문과학 > 한국사
저자
변종현 ( Jong Hyun Byun )
발행기관
경남대학교 가라문화연구소
간행물정보
가라문화 2012년, 제24권 75~95페이지(총21페이지)
파일형식
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    국문초록
    梅湖 陳화□는 고려 신종(1200년경) 때의 문인으로, <翰林別曲>에서 이규보와 함께 ``雙韻走筆``로 이름을 떨친 인물이다. 현존하는 그의 시는 59수에 불과하지만 선인들에 의해 시적인 성취도가 높다는 평가를 받았다. 그의 시에 대한 선인들의 평어는 ``淸警絶妙``·``淸雄華靡``,· ``淸新幻묘``·``淸麗``하다는 말로 요약할 수 있는데, 이와 같은 평어에 ``청(淸)``이라는 글자가 항상 붙어 다니는 것을 볼 때에, 진화의 시 내면세계의 분위기는 늘 맑고 투명한 이미지〔淸〕 를 가지고 있으면서 아름답고 고운〔華, 麗〕 색채를 띠고 있다고 논의되었다. 매호의 시 가운데 <春日和金秀才>에서는 봄날 어느 한 시점에 시적 주체는 정원에서 일어나는 변화를 가만히 관찰하면서 봄날의 맑고 아름다운 광경을 잘 드러내었고, <春晩題山寺>에서는 산사에서 한 순간 한 공간에서 일어나는 자연의 변화를 가만히 포착하여 읊으면서, 기·승구에서는 ``淸``의 심상을, 전·결구에서는 ``麗``의 심상을 잘 드러내었다. <野步>에서는 어느 봄날 아지랑이가 피어 오르는 들길을 걷다가 비를 만나 주막을 찾아간 시적 주체의 흥취를 잘 드러내었다. 특히 이 시는 작자의 시인으로서의 명성을 드러내는 계기로 작용하기도 하였는데, 이 시는 맑고 굳세고 새롭게 생동하는 봄날의 정취를 잘 그려내었다. <月溪寺晩眺>에서는 평소에는 잘 느낄 수 없었던 물상의 본질적인 면들을 환기시켜 주면서 월계사에서 바라 본 맑고 한가로운 경치를 불교 용어에 담아 그려내기도 하였고, <柳>에서는 봄부터 가을까지 지켜본 버들의 생태를 인격화하면서 버들을 맑고 아름다운 궁녀의 자태로 그려내었다. <賞春亭玉예花>에서는 고고하고 아름다운 수선화의 자태를 아름다운 여인의 자태에 견주어 형용하여, 淸麗한 풍격으로 그려내었고, <松都>에서는 이 시는 화려한 수도에 대한 칭송과 임금님에 대한 경외심, 그리고 작가의 자부심을 표현한 작품으로, 전형적으로 맑고 아름다운 풍격을 드러내었다. <平沙落雁>에서는 그림 속의 풍광을 사실적으로 그려내었고, 그림 속에 나타나있지 않는 풍광까지도 상상을 통해 표현해냄으로써, 그림의 모습을 입체적으로 그려내었다. 특히 이 그림은 너른 모래톱에 앉아 내리는 기러기들의 모습과 갈대밭에 앉아서 잠을 자려는 기러기들의 생태를 맑고 아름다운 모습으로 잘 그려내었다. 그리고 <中秋雨後>에서는 비가 내린 뒤 맞은 한가위 보름달의 정취를 맑고 아름답게 그려내었다. 이처럼 진화시는 대체 시가 맑고 아름답게 표현되어 있어서 ``淸麗`` 한 풍격이 주조를 이루고 있다고 여겨진다.
    영문초록
    Jinwha called Maeho was a writer who lived in the era of Shinjon, Koryo (about 1200). He and Lee Gyubo were known as ``Ssanunjupil`` when they wrote . Even though he wrote a lot of poems with Lee Gyubo, Only 59 poems were handed down. Scholars of the day made comments on his poems as follows: ``Cheongyeongjeolmyo``(淸警絶妙), ``Cheongwoongwhami``(淸雄華靡), ``Cheongsinwhanmyo``(淸新幻묘) and ``Cheongnyeo‘(淸麗). Considering ``Cheong(淸)``, the first word of the comments, it can be inferred that they evaluated that his poet had clear and transparent images, and had beautiful and fine tones in its inner world. Among his poems, showed a poetic subject who examined the fresh and beautiful changes of spring days occurring at the spring garden. recited the natural changes at a moment and at a space in a temple. In the poem, the first phase revealed the image of ``Cheong(淸)`` and the last phase the image of ``Ryeo(麗)``. showed the joy of the poetic subject who visited a tavern after he got caught in the rain on the hazy field. Especially, This poem helped the writer get a fame as a poet and it depicted the mood of clean, firm and vivid spring days. reminded of the intrinsic aspects of objects which couldn`t have been recognized in usual and with the Buddhist terms it expressed the peaceful views shown from Wolgyesa. depicted a willow tree as a beautiful court lady by observing the ecology of the tree changing from spring to fall and by personifying it. compared the lofty and beautify daffodil with a beautiful woman in the clear and fine style. praised the luxurious capital and showed the awe of the lord and the writer`s pride. It was written in the clear and gorgeous style. described realistically and firmly the scenery in a picture and expressed even scenes not to be shown in the picture through imagination. Especially, the picture showed clearly and beautifully the wild geese landing on the wide sand banks and trying to sleep on the reeds. And then portrayed beautifully the Hangawi full-moon coming into sight after a rainy day. As shown above, it is regarded that Jinwhasi is expressed clearly and beautifully and that it is written mainly in the ``Cheongreoy(淸 麗) style.
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