알렉세예프와 아이바조프스키: 돌과 물의 풍경화
분야
어문학 > 노어노문
저자
권정임 ( Jyoung Im Kwon )
발행기관
한국외국어대학교 러시아연구소
간행물정보
슬라브 연구 2013년, 제29권 제3호, 31~61페이지(총31페이지)
파일형식
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    국문초록
    본 논문은 19세기 전반 러시아 고전주의 풍경화와 낭만주의 풍경화를 각각 대표하는 두 화가인 알렉세예프와 아이바조프스키를 다룬다. 알렉세예프는 가장 뛰어난 러시아 도시풍경화가들 중 한 명으로서, 그의 풍경화는 인간의 건축과 자연과의 고요한 조화와 소박한 시적인 분위기를 특징으로 삼는다. 반면 아이바조프스키는 러시아 해양화가로서, 자연과의 극적인 만남을 추구하면서 하나의 화폭에 자연의 강력한 힘과 인간의 무기력함을 동시에 표현하려고 노력하였다. 화가 알렉세예프의 풍경화에서는 자연의 정복과 쟁취의 결과로 이루어낸 인간의 총체적이고 강고한 문화의 상징으로서의 ``돌``의 이미지를 살펴본다. 알렉세예프의 그림에서 페테르부르크는 숙명적인 홍수와의 투쟁에서 기적적으로 승리한 돌의 도시로 나타나는 반면, 모스크바는 대화재이전 시대의 전통적인 흰 돌의 도시로 그려지고 있다. 이 화가는 돌의 형상을 통해 다양한 러시아 도시들의 영혼을 화폭에 드러낸다. 여타 러시아 화가들과는 달리 아이바조프스키는 소위 ``해양화``라는 드문 영역을 개척하였다. 그는 바다 자체가 가지고 있는 셀 수 없을 정도로 다양한 모습과 거기에 투영된 인간의 격렬한파토스를 화폭에 담으려 했다. 그의 작품세계를 관류하는 ``물``의 이미지는 매력적이고 투명한 고요함과 신비함에 닿아 있기도 하고, 걷잡을 수 없는 두려움과 치명적 아름다움과 혼합되기도 하며, 때론 애국심과 자부심으로 뭉쳐 있기도 하고, 원초적 자연의 근원에 대한 성찰로 이어지기도 한다. 인간이 만든 단단한 돌의 문화를 파괴할 수 있는 거대한 자연력으로서의 물을 숭배한 화가가 바로 아이바조프스키였다. 돌과 물, 도시와 자연에 대한 고전주의와 낭만주의의 시각이 이 두 화가를 통해 오롯이 전달되고 있다.
    영문초록
    This article is devoted to two Russian landscape painters of the first half of the 19th century - F. Alekseev and I. Aivazovsky, who were representatives of the russian classical and romantic landscape painting respectively. Alekseev was one of the most prominent russian urban landscape painters, characterized by calm harmony of the human architecture with nature and modest poetic mood. And Aivazovsky was a russian marine painter, who tried to express the human powerlessness and the powerfulness of nature on a single canvas in search of a dramatic encounter with nature and passionate struggle between man and nature. In this article Alekseev` landscape painting is considered in connection with "a stone", which symbolizes human strong culture built by conquest of nature. Petersburg in Alekseev`s painting is the miraculous and victorious city of stone in the struggle with the fatal flood, while Alekseev`s Moscow is the traditional vibrant city of white-stone. This artist revealed the soul of different russian cities in the images of stone. Unlike other russian artists, Aivazovsky went down the narrow road, so-called "seascape painting". He tried to express the many seascapes and human pathos, inspired by them. The image of "water" in his works is connected with the charming and transparent silence of the mysterious sea, or a deadly beauty and overwhelming fear of the sea. Or it is connected with the pathos of patriotism and pride, or with the idea of the beginning of the mythological and primitive nature. Aivazovsky was a painter, who treated water with reverence just like the grandiose natural force, eliminating human strong culture of stone.
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