자유주제 : 송찬호 시에 나타난 시적 인식의 방향성 연구 - 시집 『붉은 눈, 동백』을 중심으로 -
분야
어문학 > 국문학
저자
김인옥 ( In Ok Kim )
발행기관
한국현대문예비평학회
간행물정보
한국문예비평연구 2013년, 제41권 119~142페이지(총24페이지)
파일형식
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    국문초록
    송찬호의 세 번째 시집에 해당하는 『붉은 눈, 동백』은 이전에 발간된 두 권의 시집 『흙은 사각형의 기억을 갖고 있다』와 『10년 동안의 빈 의자』의 특징을 지니고 있는 동시에 이를 초월한다. 그 이유는 『붉은 눈, 동백』 시편에서 시인 송찬호가 보여주는 언어적 자의식과 시의 본질에 관한 집요한 사유가 그의 시적 내력에서 스스로 한계를 넘어서는 새로운 변화의 계기를 만들었기 때문이다. 이러한 시와 언어, 존재와 세계에 대한 일관된 탐색은 네 번째 시집 『고양이가 돌아오는 저녁』에 이르기까지 지속된다. 현실 세계의 한계, 고통, 즉 죽음에 대한 인식에서 시인 송찬호의 시쓰기는 시작되었다. ‘존재의 탐구’라는 형이상학 시론과 ‘언어의 감옥’이라는 형식주의 미학 사이에서 상호 모순된 충동들의 조화가 시도된 『붉은 눈, 동백』의 분석은 송찬호의 시적 향방을 구체화할 수 있는 계기가 될 수 있다. 『붉은 눈, 동백』은 앞선 두 시집에 나타난 ‘존재의 구체성’과 ‘의미의 중심 해체’를 현실과 직결시키고 있는 동시에 스스로의 한계를 넘어서는 새로운 ‘변화의 계기’를 만들어냄으로써, 이후 시집에서 성찰하고 있는 시적 언어의 경지에 대한 실마리를 제공하고 있다. 이는 『붉은 눈, 동백』에서의 ‘동백’과 ‘산경’의 이미지가 시인의 의식세계를 드러내는 암시적이고도 다의적인 의미를 내포하는 기호로서 기능하여 ‘이상향으로서의 낙원’과 현실적 삶의 부정하는 ‘미학적 이상주의’를 구체화한 결과일 것이다. 『붉은 눈, 동백』은 송찬호 시 전반의 의미를 포괄하는 동시에 시적 방향성을 구체화하여 드러내는 교량적인 역할을 해내었다. 따라서 본 연구는 시집 『붉은 눈, 동백』을 중심으로 시적 대상에 대한 시인의 인식과 개념화 과정 분석을 통하여 시적 인식의 순간을 맞이하여 상상력을 개입시켜 자신의 시세계를 구축하고 있는 송찬호 시인의 시적 방향성을 추적하는데 의의를 갖는다.
    영문초록
    Red Eye, Camellia』, which corresponds to Song Chan-ho`s third poetry collection, transcends this simultaneously with having the characteristic of 『Soil Has Memory of Quadrangle』and 『Empty Chair During 10 Years』, which are two volumes of poetry collections that were published previously. The reason is because the obstinate thinking about verbal consciousness and poetic essence that a poet Song Chan-ho shows in the poetic pieces of 『Red Eye, Camellia』made an opportunity of a new change beyond own limit in his poetic history. This consistent search for poem & language and existence & world is continued until the fourth poetry collection titled 『Evening that a Cat Returns』. Song Chan-ho`s writing a poem was begun from the recognition on the limitation of the real world, agony, namely, death. An analysis of 『Red Eye, Camellia』, which was attempted the harmony of inter-contradiction collisions between the essay on metaphysics dubbed ``search for existence`` and the aesthetic formalism dubbed ``prison of language`` can become an opportunity available for materializing Song Chan-ho`s poetic direction. 『Red Eye, Camellia』connects ‘concreteness of existence’ and ‘central deconstruction of a meaning,’ which were shown in the above two poetry collections, directly with reality, and simultaneously makes ``opportunity of a new change`` of getting over own limit, thereby offering a clue on a state of poetic language that is being reflected in the poetry collection after this. This will be the outcome that the image of ``camellia`` and ``mountain scenery`` in 『Red Eye, Camellia』functioned as a symbol of including implicit and ambiguous meaning of revealing a poet`s consciousness, thereby having materialized ``aesthetic idealism`` of denying paradise and realistic life as ``ideal world.``『Red Eye, Camellia』played a bridging role in materializing and revealing poetic directivity as well as comprehending a meaning of the whole in Song Chan-ho`s poems. Accordingly, this study has significance in tracing the poetic directivity in a poet Song Chan-ho who is implementing own poetic world by making imagination intervene with facing the moment of poetic recognition, through analyzing the process of a poet`s recognition and conceptualization on poetic subject focusing on the poetry collection 『Red Eye, Camellia』.
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